23948sdkhjf

Aker i ny industrikampanje: - Vi tar det herfra, Chuck Norris!

Aker lanserer i dag kampanjen «Verdens tøffeste jobb» med actionhelt og «meme»-fenomenet Chuck Norris i hovedrollen. Sentralt er budskapet om at Aker-gruppen, som et nav i norsk industri, har det som trengs for å løse fremtidens energi- og miljøutfordringer.

– «Verdens tøffeste jobb» er summen av utfordringene vi står overfor. Vi må løse klimautfordringer gjennom samarbeid, sier Øyvind Eriksen, konsernsjef i Aker. 

– Aker har 180 år med industriutvikling i bagasjen og våre ansatte står klare til å løse nye utfordringer. Det er ikke en oppgave vi kan løse alene, men vi har klare mål for hva vi skal oppnå, både i Aker og sammen med resten av industri-Norge. 

Debatten om hvilken rolle industrien skal spille i den grønne omstillingen har gått høyt i forbindelse med stortingsvalget. Eriksen er ikke i tvil om hva som skal til. 

To tanker i hodet samtidig

–Vi må ha minst to tanker i hodet samtidig. Det er ikke mulig å slå av en svart bryter og trykke på den grønne. Olje og gass vil fortsette å være en viktig del av energimiksen fremover. Samtidig må vi investere i fornybar energi og bruke grønn teknologi for å betydelig redusere utslipp, bygge ny industri, og skape nye grønne arbeidsplasser. Dersom politikere og myndigheter legger til rette for det, har vi gode forutsetninger for å trekke industriutviklingen raskere i en grønnere retning, sier Eriksen. 

- Vi tar det herfra, Chuck! 

Kampanjefilmen viser actionhelt-fenomenet Chuck Norris som fanger karbon med bare pusten, omgjør sol og vind til energi på ekte Hollywood-vis og bruker karate for å få full kontroll på «big data». Aker mener konseptet som spiller på humor utfordret dem selv til å tenke nytt og kreativt rundt et viktig budskap.  

SE VIDOEN HER: 

– I Aker utfordrer vi oss selv til å tenke nytt rundt hvordan vi kan løse fremtidens utfordringer, og dette konseptet passet nettopp det budskapet, sier Anja Johansen, markedsdirektør i Aker Solutions og prosjektleder for kampanjen på vegne av alle Aker-selskapene. 

 – Humor er et dristig virkemiddel for å få oppmerksomhet, ikke minst når vi snakker om et såpass viktig tema. Vi håper filmen viser at vi ikke er redde for å tenke nytt og at vi står klare til å gyve løs på oppgaver med kreativitet og innovasjonskraft – nå også med et smil om munnen. 

Aker har med jevne mellomrom laget kampanjer med budskap knyttet til industri og problemløsning. Mest kjent er «Nøtteknekkeren», en reklamefilm på tre minutter som vant Gullfisken i 2006.  

Samarbeid på tvers

– Vi vil at industrikampanjen i sin helhet skal oppfattes som en appell om samarbeid på tvers av både industri, samfunn og politikk for å løse utfordringene vi står overfor. Dagens helter kommer ikke fra Hollywood, men fra norske verft, oljeplattformer, vindparker, og ikke minst i arbeid med industriell data og software for å finne innovative løsninger. Vi skal heie på de mange industriheltene i norske bedrifter fremover, sier Øyvind Eriksen.  

Byrået ANTI har laget kampanjen, som er spilt inn både i USA og i Norge sammen med produksjonsselskapet Motion Blur. Regissør Espen Sandberg, kjent fra filmer som Kon Tiki, Max Manus, Amundsen og Pirates of the Caribbean, håper å treffe en nerve med filmen: 

– Det har vært utrolig moro å være med på å lage Aker-gruppens nye kampanje - en produksjon på tvers av landegrenser og midt i en pandemi. Filmen er like ambisiøs som Aker selv er - og det sier ikke lite. Den er full av humor, action og overskudd og er etter min mening et friskt og positivt bidrag i arbeidet med å sette fokus på våre felles miljø- og energiutfordringer. 

Kampanjen og filmen ble lansert 8. september

Kilde: Pressemelding fra Aker Solutions

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079