Green Yard skal resirkulere offshoreskip
Båtene som inngår i avtalen med Solstad Offshore ASA er: Ankerhåndtererne Far Sovereign, Normand Atlantic, Normand Borg, Normand Neptun, og Sea Tiger, og PSV’ene Far Strider og Sea Pollock.
Alle båtene er eldre båter som har ligget i opplag lenge, og som Solstad Offshore ASA betrakter som ikke-strategiske og ukurante i dagens og fremtidige markeder.
- Vi er fornøyde med å kunne videreføre vårt gode forhold til Green Yard. Vi har tidligere plassert to fartøy for resirkulering hos Green Yard, og basert på den gode erfaringen fra de tidligere prosjektene, så har vi nå inngått disse nye kontraktene. Vi konstaterer med glede at norske verft er i stand til å konkurrere med de andre verftene som oppfyller EU sine krav til resirkulering av skip. Vi tror dette vil føre til at flere eiere med tonnasje i Norge vurderer resirkulering som et alternativ fremover, sier Anders Engeset, Salgs- og innkjøpssjef, Solstad Offshore ASA.
Omfanget på avtalen gjør at den vil sikre aktivitet ved Green Yard Feda og Green Yard Kleven ut 2022.
"Med en slik forutsigbarhet vil Green Yard ha svært gode muligheter til å videreutvikle forretningsområdet resirkulering av skip – samtidig som arbeidet med å sikre nye kontrakter for nybygg og modifisering fortsetter", heter det i en pressemelding fra verftet.
- Vi i Green Yard er stolte og takknemlige over denne avtalen med Solstad Offshore. Avtalen har et historisk omfang når det gjelder miljøvennlig resirkulering av skip i Norge, og den beviser at vår etablerte forretningsmodell innen sirkulær økonomi nå virkelig bærer frukter. Vi er glade for at virksomheten ved våre to verft, Green Yard Feda og Green Yard Kleven, med dette kan videreutvikles i en grønnere retning samtidig som vi styrker lokale arbeidsplasser, sier konsernsjef Hans Jørgen Fedog.
Fire av de syv båtene skal resirkuleres hos Green Yard Kleven, og tre av båtene hos Green Yard Feda.
Kilde: Green Yard Kleven