Lønnsom prosjektportefølje
I statsbudsjettet som offentliggjøres i dag, legger Olje- og energidepartementet fram status for utvalgte prosjekter som er under utbygging eller nylig har startet opp.
10 Equinor-opererte prosjekter er i år med i oversikten, og prosjektene har en samlet investering på over 255 milliarder 2021-kroner.
– I snitt har over 70 prosent av kontraktene i disse prosjektene gått til norske leverandører, noe som har sikret titusenvis av arbeidsplasser over hele landet i utbyggingsfasen. For eksempel bidrar Johan Castberg-prosjektet med over 46 000 årsverk i Norge. I tillegg vil feltet i drift gi arbeidsplasser, ringvirkninger og inntekter til Norge i 30 år, sier Arne Sigve Nylund, konserndirektør for Prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.
Covid-19 har gjort de to siste årene svært utfordrende for industrien globalt. Til tross for dette har Equinor satt flere prosjekter i produksjon det siste året.
Snorre Expansion Project startet opp i desember 2020, før plan og prosjektet er nå 2,65 milliarder kroner under opprinnelig kostnadsestimat. Troll fase 3, Martin Linge og Vigdis Boosting Project har alle startet opp i år.
– Troll fase 3 er et av de mest lønnsomme prosjektene i Equinors historie, med en balansepris på under 10 dollar per fat og CO2-utslipp på under 0,1 kilo per fat, sier Nylund.
Store utbyggingsprosjekter som Johan Sverdrup fase 2, Breidablikk og Hywind Tampen ligger på opprinnelig plan. I tillegg har Equinor og partnere tatt investeringsbeslutning for Kristin Sør, Askeladd Vest samt elektrifisering av Troll C og delelektrifisering av Troll B.
– De to siste årene med covid-19 pandemi, smitteverntiltak og restriksjoner har vært krevende for hele industrien og har påvirket prosjektene. Både våre egne ansatte og leverandørene gjør en formidabel innsats for å levere prosjekter på en trygg og sikker måte i en svært vanskelig situasjon, sier Nylund.
I årets statsbudsjett er det tre Equinor-opererte prosjekter som har hatt en vesentlig endring siden rapporteringen i fjor:
SNORRE-PROSSJEKTET: I april 2020 hentet verdens største kranløftefartøy, Sleipnir, en modul til Snorre Expansion project ved kai hos Aibel i Haugesund. (FOTO: ØYVIND GRAVÅS & BO B. RANDULLF - WOLDCAM/EQUINOR ASA
Snorre Expansion Project (SEP)
Snorre Expansion Project, som bidrar med 200 millioner ekstra fat olje til Snorre-feltet, startet produksjonen før plan i fjerde kvartal 2020. Prosjektet har redusert kostnadene ytterligere siden oppstart, og ligger nå an til å leveres 2,65 milliarder kroner under plan, til tross for at også Snorre har hatt en negativ valutaeffekt.
Kostnadsreduksjonen er hovedsakelig relatert til boreoperasjoner og undervannsanlegg, samt modifikasjonene på plattformen. Totale investeringer er nå på nær 18,3 milliarder 2021-kroner og prosjektet er lønnsomt med betydelig lavere oljepriser enn i dag.
NJORD: Njord A-plattformen har blitt oppgradert ved Aker Solutions på Stord, mens lagerskipet Njord Bravo er gjort klar for 20 nye år hos Aibel i Haugesund. (OTO: LARS MELKEIK/AKER SOLUTIONS
Njord Future
Njord Future er et unikt prosjekt der både plattform og lagerskip er slept til land for å oppgraderes og klargjøres for 20 nye år på feltet. Det omfattende arbeidet gjør det også mulig å bygge ut de to feltene Bauge og Fenja, som skal knyttes opp til Njord A-plattformen.
Prosjektet har hatt vekst i arbeidsomfang både på plattformen og lagerskipet, fordi levetidsforlengelse og oppgradering har blitt mer omfattende enn forutsatt. I tillegg har covid-19 smitteverntiltak og restriksjoner påvirket produktivitet, ført til forlenget prosjektgjennomføring og økte kostnader. Forventet oppstart er nå fjerde kvartal 2022.
Siden PUD har investeringsanslaget økt med 13,1 milliarder kroner (80 prosent). Likevel er prosjektet lønnsomt med betydelig lavere oljepriser enn i dag.
JOHAN CASTBERG: To store moduler til Johan Castberg FPSO på vei fra Aker Solutions i Egersund til Aker Solutions på Stord. FOTO: ØRJAN RICHARDSEN & ELISABETH SAHL - WOLDCAM/EQUINOR ASA
Johan Castberg
Oppstart av Johan Castberg-prosjektet er nå planlagt til fjerde kvartal 2024. Hovedårsaken til utsettelsen er covid-19 pandemien som spesielt har rammet bygging av produksjonsskipet både i Singapore og på norske verft.
Verftet i Singapore har i lange perioder vært nedstengt og har fortsatt redusert tilgang på arbeidskraft på grunn av innreiserestriksjoner knyttet til covid-19. Skroget fraktes til Stord i første kvartal 2022 for installasjon av prosessmoduler og ferdigstillelse.
I tillegg har prosjektet hatt utfordringer med sveisekvalitet i Singapore. Dette blir utbedret før skroget forlater verftet. Marine operasjoner og boring har hatt god progresjon, og har i mindre grad vært påvirket av covid-19.
Siden plan for utbygging og drift (PUD) har kostnadsestimatet for prosjektet økt med 1,9 milliarder kroner. Det er i tillegg estimert en kostnadsøkning knyttet til valuta på nær seks milliarder kroner på grunn av svekket norsk krone sammenlignet med forutsetningene for vekslingskurs da prosjektet ble vedtatt.
Det utgjør en total kostnadsøkning på 15 prosent siden PUD. Prosjektet er lønnsomt og har fremdeles en balansepris på under 35 dollar per fat, som kommunisert i PUD.
Kilde: Equinor