23948sdkhjf

Kø for skip som skal hogges opp

Gamle skip som skal hugges opp, hope seg opp hos Norscrap West og andre tilsvarende bedrifter. Årsak: Det grønne skiftet og økende bevissthet rundt miljøet.

– Vi er fullbooket til februar/mars i alle fall, men det kan også være at det til april/mai før det blir ledig kapasitet, sier Erik Ræstad, prosjektkoordinator hos Norscrap West på Hanøytangen, til NRK.

Norscrap West er nok mest kjent for å stå opphoggingen av fregatten KNM «Helge Ingstad», men på stedet ligger flere andre fartøy som også skal skrotes. Mange offshorefartøy, men også en del ferjer.

Det grønne skiftet

Ræstad sier til NRK at det flere årsaker til at det nå hoper seg opp med gamle båter hos dem. Det ene er at en stans i kontrakter for flere offshore-fartøy. Det andre er det grønne skiftet. Dette betyr at gamle båter blir byttet ut med nye og mer moderne som har mer bærekraftige framdriftssystemer.

Helge Ingstad

SKROTES: Fregatten KNM "Helge Ingstad" blir også hogget opp hos Norscrap West. FOTO: FORSVARET

Kystverket sier at de har fått langt flere henvendelser fra kommuner den siste tiden, fordi de ikke lenger vet hvordan de skal håndtere gamle skip som ligger til kai flere steder.

-Vi har fått flere spørsmål nå enn tidligere. Før var det gjerne spørsmål om fiskefartøy og liknende, men nå er inntrykket mitt at kommunene har utfordringer med større skip, sier direktør for miljøberedskap i Kystverket, Hans Petter Laahne Mortensholm, til NRK.

Solstad skal kvitter seg med gamle skip

Solstad Offshore er ett av rederiene som nylig opplyste om at de skal skrote sju av sine skip. Green Yards Fede og Green Yards Kleven fikk dette oppdraget.

De sju skipene har ligget i opplag over lengre tid, og selv om regnestykket på opphogging ikke er så godt, ville kostnaden med å få dem i drift igjen vært større enn å selge de for opphogging, opplyser rederiet.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.068