Nexans kan nå få 65 tonn med stål på skinner
Nexan-fabrikken i Nordland importerer både stål, kobber og plast, og mye av stålet som har blitt fraktet fra Slovakia til Rognan-bedriften har tidligere gått med båt og trailer. Men nå kan det bli en slutt på. Nå skal stadig mer fraktes på skinner.
Det er Samferdsel & Infrastruktur som skriver dette.
Til Nexans-fabrikken fraktes det 65 tonn med stål fra Slovakia, og så langt har den foretrukne transportmetoden vært båt og trailer. Men nå håper og tror godstogselskapene og Bane Nor at det blir en mer klimavennlig transport på skinner.
Positive til mer tog
– Det er mange år siden vi fikk fraktet noe på tog. Nå er vi positive til å prøve igjen. Det gir oss et mindre miljøavtrykk og reduserer CO2-utslippene. Dette er fullt mulig å få mer av transporten over på bane, vi må bare se at distribusjonen fungerer, sier Rune Barlindhaug, logistikksjef i Nexans Rognan, til Samferdsel & Infrastruktur.
Nexan-fabrikken får sine råvarer via sjøveien til Oslo eller Salten havn. Her blir stålet og plasten og andre råvarer lastet opp på trailere og kjørt til Rognan med trailere.
Ideen om mer bruk av jernbane kom fra stålleverandøren i Bratislava. Rett utenfor fabrikkdøra går det nemlig et jernbanespor og de fikk ideen om å sende varene på skinner til Norge - en distanse på 2900 kilometer.
PÅ SKINNER: I framtiden kan det bli mer godstransport på Nordlandsbanen når Nexans får stadig mer av stålet og plasten på skinner - i stedet for med trailer. FOTO: BANE NOR
Tog-transporten av stålet var en logistikk-løsning i seg selv. Først frakter slovakenes transportør Rail Cargo Austria varene fra Slovakia og inn i Østerrike. Her står svenske Green Cargo AB klar til å ta over og frakter stålet fra Wien til Malmø, og så videre fra Skåne til Alnabru i Oslo. Her har norske CargoNet fraktet stålet de siste 1100 kilometerne til Nordland og Rognan.
Fra Rognan stasjon går det et gammelt fabrikkspor rett til Nexans anlegg, og etter en del fram og tilbake fikk man også ta i bruk dette – i stedet for å stanse godstogene på Fauske godsterminal. Herfra måtte trailere kjøre det omlastede stålet tre mil til Nexan-fabrikken.
-Vi mente at det måtte være bedre for både miljøet og veiene at stålet kunne gå på skinner helt fram til fabrikken når sporet først lå her, sier Paul Agnar Røvik. Han er regional terminalleder for Bane NOR i nord.
Mer i framtiden
Impliserte aktører har stått på for å få til denne nysatsingen på godstransport for stålet fra Slovakia. Ikke minst den siste biten Rognan stasjon til Nexan-fabrikken i bygda.
Samferdesel & Struktur skriver videre at Grenland Rail, CargoNet og Bane NOR nå håper at Nexans vil flytte større deler av sin distribusjon fra båt og bil til skinnene.
Og heller ikke Nexans selv er avvisende til dette.
– Nå ser vi på hvilke andre leveranser som kan være aktuelt. Nexans får store kvanta med plast fra Sverige og kobber fra Tyskland inn til Rognan, sier Arild Ekelund Hansen i Grenland Rail.
Kilde: Samferdsel & Struktur