23948sdkhjf

ABC News sender direkte fra Ulstein-bygd cruiseskip

Det er lite trolig at det blir minutt-for-minutt-sending fra «National Geographic Endurance»s første cruise til Antarktis. Men faktum er at ABC News sender direkte fra ekspedisjonscruiseskipet.

«National Geographic Endurance» er sammen med søsterskipet ”National Geographic Resolution” designet og bygget av Ulstein. Og det er Ulstein selv som skriver at ABC News nå skal sende direkte fra det første cruiset i Arktis. Sendte begynte onsdag og skal vare til 16. november.

ABC News gjør nå en vesentlig dekning av klimaendringer som en oppfølging av FNs klimakonferanse i Glasgow. Mediekanalen planlegger en månedslang serie med tittelen «Climate Crisis: Saving Tomorrow» som skal holde på ut november måned og som spenner over sju kontinent. Serien skal undersøke årsak og risiko knyttet til klimaendringer, og hvilke skritt som må tas for å avgrense ytterligere skade.

- Klimaendringene er det største problemet mennesket har skapt

Sven Lindblad, grunnleggeren av Lindblad Expeditions, er selvsagt med på turen. Gjennom reisene har Sven sett hvordan naturen blir påvirket av havforurensing, og han er en engasjert aktør i arbeidet for å ta vare på store havområder. Da Ulstein ved en tidligere anledning intervjuet Lindblad, sa han blant annet følgende:

- Det er helt klart at klimaendringene er det største problemet mennesket noen gang har skapt. Den eneste måten å komme seg ut av dette rotet som særlig våre barn og barnebarn vil komme til å møte, er å anerkjenne problemet og sette det i fremste rekke. Når man tar folk med til polarområdene får de se isfjell høyere enn hus, og de møter forskere og spesialister. Det gjør at de utvikler et følelsesmessig samband til problemet. Mange mennesker med stor påvirkning reiser med disse skipene, og jeg har sett effektene på flere forskjellige måter. Ett resultat er et fond som er stiftet av National Geographic og Lindblad Expeditions som tidligere passasjerer har donert 15 millioner dollar for å forbedre tilstanden til verdshavene.

ARKTIS: Det er slik Lindblad Expedtions tenker seg cruisene i de arktiske strøkene. FOTO: LINDBLAD EXPEDITIONS

Utviklingaen av «National Geographic Endurance»

Da Lindblad Expeditions først tok kontakt med Ulstein, var det fordi rederiet hadde blitt oppmerksom på designløsningen X-BOW. Dette gir mindre motstand i sjøen og forbruker dermed mindre drivstoff.

- Gjennom samarbeidet med Lindblad og andre involverte utviklte vi et fartøy, fra de første skissene, videre gjennom engineering og konstruksjon, til et toppmoderne ekspedisjonscruisefartøy, basert på de visjonene som skipseieren hadde, forteller Terje Våge i Ulstein Design & Solutions AS. Han var ledende skipsdesigner i dette prosjektet.

Han legger til:

- Miljø og sikkerhet henger sammen. Det er mange regler og forskrifter som gjelder for design og konstruksjon av alle skip. For et cruisefartøy som skal til polare, øde områder, må man ta med noen ekstra forhold i utviklingen av skipet. «Polar-koden» og «Safe Return to Port»-forskriften stiller krav til økt sikkerhet for å beskytte fartøyet, alle om bord og miljøet. Det er verdt å nevne at «National Geographic Endurance», som det første passasjerfartøyet, oppfyller isforsterkingsforskriften «Polar Class (5)». Dette øker sikkerheten, og sesongen kan bli utvida ved å gå inn i polarområdene tidligere på våren når naturen er på sitt vakreste.

- To separate maskinrom og et dobbelt framdriftssystem er en del av den nødvendige økte sikkerheten. I tillegg gjør de to roterende framdriftsenhetene at manøvreringsevnen blir forbedret, noe som er spesielt viktig i farvann der det kan være is. Og på grunn av potensielle lange reiser, er drivstoff- og proviantkapasiteten stor, noe som gjør at fartøyet er i stand til å operere i om lag 40 dager uten nye forsyninger.

STOLT: En tydelig stolt prosjektleder hos Ulstein, foran "National Geographic Endurance", Terje Våge. FOTO: ULSTEIN

Lavt miljøavtrykk

Videre er «Endurance» optimalisert for å gi lavt miljøavtrykk. Det er de strengeste marineforskriftene som gjeld i polare områder og da blir det stilt krav til utslppene til luft og vann. Motorene går på Marine Gas Oil med lavt svovelinnhold. Det er ingen drivstofftanker direkte ut mot skipssidene, noe som reduserer risikoen for oljesøl i sjøen ved en ulykke.

Fartøyet har også et behandlingssystem for ballastvannet for å unngå spredning av biologiske organismer fra ett område til et annet, og det er designet for å minimere påverkningen på livet i havet ved å forårsake lave støynivå i sjøen. For å minimere strømforbruket er all belysning basert på LED-teknologi og spillvarmen fra motorkjølevatnet og fra eksosgassen blitt gjenvunnet og brukt til oppvarmingsformål og ferskvannsproduksjon.

- For Ulstein og den norske maritime klyngen er ABC sin deltakelse om bord på «Endurance» av stor verdi. Cruiseskipene som blir utviklet i klyngen er langt mindre forurensende enn den eksisterende verdensflåten innen cruise, og miljøvennlige løsninger er vært inne i planleggingsarbeidet på «Endurance» helt fra starten, avslutter Våge.

Kilde: Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093