23948sdkhjf

Sundfjordinger lanserer plug-and-play flerbruksfartøy

Den nye servicebåten har potensiale i seg til å revolusjonere både arbeidsmetodene og effektiviteten.

Et nytt og innovativt servicebåtkonsept for havbruksnæringen er under utvikling i Sunnfjord, der innovative krefter fra Førde, Florø, Atløy og Bygstad jobber sammen.

Ove Vilnes i Artic Group står for idéene, og er den som er opptatt av å se mulighetene innen en næring som de siste årene har slitt med økende kostnadsnivå. Multi Maritime fører tegningene i pennen. I prosessen har partene tenkt på hvordan man kan få til optimale miljø- og fiskehelseløsninger med bærekraft i fokus.

- Med dette konseptet løser vi flere arbeidsoppgaver på en gang, samtidig med at vi holder kostnadene for næringen nede, sier Ove Vilnes.

Kombinasjons- og konteinarprinsippet

Det viktigste med denne båten er at den skal bygges som en kombibåt, og utstyret blir påmontert i ettertid etter kundens ønsker – alt etter et konteinarprinsipp. Arbeidsplattformen kan derfor brukes til mange ulike kombinasjoner. Flerbruksbåten kan for eksempel utstyres med komplett avlusingsutstyr, lusefilter og A-ramme akter på dekket (300 t/t) – samtidig som den kan være utrustet med nødbløgging framme på skipet. I underrommet blir det satt opp konteinarbaserte RSW-tanker med kjølesystem og vacum-pumpe. Plug and play monteringssystem.

KOMBIBÅT: Slik ser man for seg at kombibåten skal være. ILLUSTRASJON: MULTI MARITIME

- Arbeidsdekket er på hele 590 m2 så det er også plass til et kontainerbasert dødfiskanlegg med ensilasjetank. Båten er selvsagt designet for å bruke minst mulig energi, i tråd med økende fokus på å redusere oppdrettsnæringens karbonavtrykk, sier Vilnes videre

Økonomisk gunstig

Ove Vilnes sier at byggekostnaden er gunstig, og kostnadene for kunden blir sterkt redusert. Båtskroget er svært nøye utformet, basert fra erfaringer fra fiskefôrbåtene og lang erfaring fra DP-operasjon ved merd. Fartøyet vil være spesielt sjøsterkt slik at det også kan foreta serviceoppdrag til havfarmer. Gyrostabilisert gangvei for mannskap, DP, Anti-heeling system, gyrostabiliserte kraner og spesialutviklede ballastsystem vil være montert.

Lokalt samarbeid med høy tillit

Multi Maritime har samarbeidet med Ove Vilnes i 20 år. Forretningsutvikler hos Multi Maritime, Gustav Johan Nydal, og legger vekt på at lokalt samarbeid gjør ting enklere og at man har opparbeidet seg stor tillit gjennom alle disse årene.

- Tidligere har vi jobbet med fiskefôrbåter der innovasjonen var at man gikk fra palle til bulk. Nå blir nye ideer og teknologi overført til tegnebordet, gjennom tett dialog og stor grad av integritet mellom partene i arbeidet, sier Nydal.

Også den lokale bedriften Ocean Electronics har vært med tidlig i planleggingsprosessen, og den lokale tilknytningen har vært viktig i prosjekteringsfasen. Fiskebåtreder Jan Arve Heggøy er invitert inn for å være en sparringpartner i utviklingen av den nye servicebåten. Han er opptatt av at logistikken og funksjonaliteten må være enkel og komprimert, og er imponert over kontainerløsningene på den planlagte servicebåten.

Kvalitet betaler seg

- Kvalitet lønner seg på sikt, uttaler Odd Birkeland i Maritim Montering.

- Det er avgjørende at de som jobber på båtene er stolte av arbeidsplassen sin og dermed tar godt vare på båtene og utstyret. For Ocean Electronics er det viktig å bli med tidlig i prosessen, slik at vi sikrer gode løsninger sammen. Alle har som mål at løsningene skal være enkle og gi rasjonell drift, sier Maxim Grachev i Ocean Electronics.

Sparer penger og miljø

«Den planlagte servicebåten skal være både fleksibel og rasjonell i drift, samtidig som den skal ha en klar grønn profil. Båten er delvis utstyrt for framtidig autonom drift og har full redundans for alle hovedfunksjoner om bord. Motorisering er dieselelektrisk med IMO Tier III rensing, og hybridløsning med stor batteripakke. Utslippene skal være så små som mulig. Denne måten å bygge en flerbruksbåt på, vil være et pluss for både miljøet og lommeboka. Båten er tegnet med en lengde på 44,9 meter og bredde på 15 meter – men dette er skalerbart både opp og ned i båtlengde – og kan lett tilpasses kjøpers behov og ønsker», heter det avslutningsvis i en pressemelding.

Kilde: Artic Group

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125