Zinus skal utvikle neste generasjon landstrømløsning for cruiseskip
Zinus har i flere år tilbudt Shore Power Cruiser – et spesialutviklet, mobilt og fleksibelt system for overføring av høyspent landstrøm til cruiseskip og andre store fartøy. Nå skal selskapet ta teknologien ett steg videre, i tråd med en nylig inngått kontrakt med Havnekraft AS i Haugesund – som eies av Karmsund Havn IKS og Haugaland Kraft.
– Havnekraft ønsker å tilby landstrøm til cruiseskipene som anløper Garpeskjærskaien i Haugesund, og har gitt Zinus oppdraget med å utvikle neste generasjon landstrømtilkobling for denne type fartøy. Det nye systemet skal være en «alt i ett-løsning» som får fokus på hurtig oppkobling, enkel brukerbetjening og reduserte driftskostnader. Produktet skal videre kunne håndtere store effektvariasjoner og gi Havnekraft en stor grad av fleksibilitet, opplyser Ronny Olson, salgssjef i Zinus.
– Beste løsningen for våre behov
– Vi valgte Zinus fordi selskapet er blant de fremste på kabelhåndteringsteknologi og kunne tilby den beste løsningen for våre behov, og det er ekstra gledelig over å kunne tildele kontrakten til en lokal aktør. For oss har det vært viktig å sikre rask og effektiv tilkobling av cruiseskipene, og at de store høyspentkablene er enkle og trygge å håndtere for personellet vårt på kai. Zinus har presentert en veldig god og funksjonell løsning som ivaretar alle disse hensynene, konstaterer Tine Osmundsen, styreleder i Havnekraft.
Hun sier Havnekraft har opplevd Zinus som svært lydhøre overfor innspill, utfordringer og endringer som har dukket opp underveis i utviklingsløpet.
– I tillegg gjør konseptet deres at vi kan fjerne kabelhåndteringsenheten når det ikke er i bruk, noe som gir god utnyttelse av Garpeskjærskaien også mellom anløp og utenfor cruisesesongen, sier Osmundsen.
Sparer 2500 tonn CO2 per sesong
Karmsund Havn har foreløpig booket 120 cruiseanløp i 2022, og rundt 90 prosent av disse skipene kan ta imot landstrøm. Målet er å selge opp mot ni millioner kilowattimer elektrisitet i løpet av en ordinær sesong. Det vil gi en utslippsreduksjon på rundt 2.500 tonn CO2 per sesong, sammenlignet med om skipene kjører dieselgeneratorene også ved kai. I tillegg til klima- og miljøgevinstene havnen oppnår med landstrøm fra Zinus, får Havnekraft også en ekstra fordel av den korte avstanden mellom Haugesund og teknologimiljøet til Zinus på Bømlo.
– Nærheten betyr at kunden kan være tett på utviklingsarbeidet i R&D-miljøet vårt, at de får handlet lokale og bærekraftige produkter, og at de er sikret ekstra kort responstid i hele produktets levetid, framhever Ronny Olson.
Internasjonal interesse
Han sier kontrakten med Havnekraft er viktig for Zinus.
– Det unge og innovative selskapet blir en viktig kunde for Zinus både i dag og i fremtiden. I tillegg opplever vi at en rekke internasjonale havner allerede har vist stor interesse for den nye cruiseløsningen vår og ser fram til å se nærmere på produktet når den første leveransen er installert i Haugesund, sier Olson.
Zinus mener den ferske kontrakten bekrefter at selskapet ligger helt i front av utviklingen innen landstrøm, og at firmaet har ambisjoner både for elektrifiseringen av skipsfarten og styrkingen av egen produktportefølje.
– Avtalen viser at vi har god kundeforståelse og innsikt i hva som forventes av våre produkter og tjenester. De beste løsningene kommer gjerne i tett dialog mellom kunde og leverandør, og det er dette prosjektet et godt eksempel på, uttaler Endre Eidsvik, CEO i Zinus. Den nye generasjonen landstrømtilkobling for cruiseskip vil i stor grad basere seg på dagens løsning fra Zinus, den mobile, fleksible og effektive Shore Power Cruiser.
Fire slike systemer er i dag installert i Bergen Havn. I tillegg til å sørge for fornybar elektrisitet til cruiseskip som ligger til kai, bidrar både eksisterende og kommende Shore Power Cruiser-løsning også til forbedret havnelogistikk, samt bedre bevaring og vedlikehold av kabler og plugger, gjennom måten kablene og kontaktene håndteres og oppbevares på. For å styrke miljø- og klimavennligheten til landstrømløsningen ytterligere, er kabelhåndteringsenheten fra Zinus naturligvis utstyrt med batterier og en elektrisk motor for å sikre nullutslippskjøring langs kaikanten.
Kilde: Zinus