Vil rydde havbunn med ny Promek-båt
– Vi har en opsjon og plass i køen hos Promek, og blir finansieringen klar kan vi ha båten ferdig til bruk i mai 2023, forteller Frank I. Ellingsen, daglig leder i eSea-selskapet Ocean Front.
eSea Group som består av tre selskaper med base i Kronull-bygget i Kristiansund markedsfører nå konseptet Natural Seabed over hele verden. Selskapet ønsker å bli en tung aktør innen opprydding av forurenset sjøbunn og mener de har de rette verktøyene på plass.
Betydelig forurensningsproblem
– Det forsvinner 15 tonn plast i havet hvert eneste minutt på verdensbasis, og av alt søppel i havet viser undersøkelser at 94 prosent synker ned på havbunnen. Dette er et betydelig forurensingsproblem som verdenssamfunnet nå ønsker å ta tak i mange steder, påpeker Ellingsen.
Gründer og daglig leder i eSea Group, Magnus Stranden, sier at de har arbeidet i fire-fem år med å utvikle verktøy og konsept til satsingen Natural Seabed.
– Vi tar i bruk teknologi fra offshorebransjen og har utviklet en effektiv løsning som er sikrere og billigere enn de gamle metodene med bruk av dykkere, forteller han.
Støvsuger havbunnen
Når eSea skal renske et område for søppel kartlegger de først havbunnen med hjelp av sonar og ekkolodd. Maskinlæring brukes til å finne ut hvilken type avfall som finnes i området for å kunne gjøre en mest mulig effektiv jobb. Den egenutviklede ROTCen, et undervannsredskap der det kan skiftes mellom ulike verktøy etter behov, plukker opp søppelet og kan også støvsuge bort mudder og annet fra området.
– Vi har prototypen ferdig, men trenger flere investorer for å kunne skalere opp virksomheten, bygge båten og kunne gå ut på verdensmarkedet med løsningen vår, sier Magnus Stranden.
ROTCen og de andre teknologiske løsningene selskapet har utviklet kan flyttes rundt og plasseres i hvilken som helst slags båt, men med den skreddersydde katamaranen som er utviklet i samarbeid med Promek på Smøla blir det et svært effektivt arbeidsredskap for rydding av havbunn.
Havne- og industriområder
Båten utstyres med A-ramme og en kraftig kran og vil i tillegg få plass til et antall stålkorger på dekk. Disse kan settes ut på sjøbunnen for effektivt å sortere avfallet i ulike kategorier for gjenvinning etter hvert som avfallet plukkes opp av verktøybæreren. Båten skal bemannes med bare to personer og vil få hybrid framdriftsanlegg.
– Vi sikter oss særlig inn mot havneområder og tidligere industriområder med løsningen vår, og ser et enormt behov på verdensbasis. Det behøver ikke å bli med denne ene båten, vi ser for oss å kunne bygge en flåte av slike fartøyer som kan fraktes rundt og operere på verdensbasis, sier en optimistisk Magnus Stranden.
Stor interesse
Han legger til at de allerede har hatt møter med blant annet havnemyndigheter i USA, Sør-Afrika, Tyskland og Italia, og over alt møtes de av stor interesse. EU setter blant annet nå i gang et program for havbunnsrydding i Middelhavet, og dette er noe eSea ønsker å få en bit av gjennom sitt konsept Natural Seabed.
eSea er en gründerbedrift i Kristiansund som nylig ble fusjonert med selskapet Ocean Front. I fjor omsatte selskapet for 15,5 millioner kroner og har 18 ansatte etter en sterk vekstperiode.
– Vi har bred kompetanse i bedriften både innen subsea, maritimt og engineering, mye hentet fra offshoreindustrien. Med denne kompetansen har vi ambisjoner om å bidra til å redde verdenshavene, sier operasjonssjef Aleksander Sandøy som også er en av gründerne.
– Det vi arbeider med nå er å finne de riktige investorene som både kan bidra med kapital og kompetanse. Når dette er på plass er vi klare til å gå ut på verdensmarkedet, avslutter Frank I. Ellingsen.
Kilde: Pressemelding