Mærsk er ikke lenger kongen på havet
Ny på førsteplassen er Mediterranean Shipping Company (MSC).
Det er vårt danske søsternettsted Fremtidens Logistik som melder dette etter å ha studert tall fra Alphaliner som dekker den globale utviklingen i shippingbransjen.
Snaue 3.000 TEUs større
Alphaliners Topp 100-rangering er basert på rederienes samlede containerkapasitet og per dato toppes listen av MSC (inkl. WEC Lines), så vidt foran Mærsk (Maersk, Hamburg Sud (inkl. Aliana og CCNI), Sealand Asia, Sealand Americas og Sealand Europe & Med). Forskjellen på de to rederiene er imidlertid bare på 2.948 TEUs:
Rank | Operatør | TEU |
1 | MSC (Mediterranean Shg Co) | 4.284.728 |
2 | Maersk | 4.281.780 |
3 | CMA CGM Group | 3.167.922 |
4 | COSCO Group | 2.932.779 |
5 | Hapag-Lloyd | 1.745.032 |
6 | ONE (Ocean Network Express) | 1.542.261 |
7 | Evergreen Line | 1.477.644 |
8 | HMM Co Ltd | 819.790 |
9 | Yang Ming Marine Transport | 662.047 |
10 | Wan Hai Lines | 419.559 |
Kapasitetene til MSC og Mærsk utgjør hver 17 prosent av verdens samlede kapasitet på 25,3 millioner TEUs.
Mærsk fortsatt størst i antall skip
Målt i antall skip er Mærsk fortsatt størst med 737 skip, fordelt på 330 eide og 407 chartrede. MSC er nest størst med sine 645 skip (275 eide og 370 innleide).
Basert på rederienes ordrebøker er det kanskje et tidsspørsmål før MSC også vil toppe denne rangeringen. Ifølge Alphaliner består ordreboken til MSC av 60 skip på i alt 999.808 TEUs, mens det for Mærsk er snakk om 25 skip på til sammen 255.100 TEUs.
Kilde: Fremtidens Logistik, Alphaliner, Maersk