Fregatten som ble til tusenvis av metallbiter
Det meste av fregatten til fire milliarder kroner blir til skrapmetall, men noe skal gjenbrukes.
Magnus Hansvold fra Forsvarsmateriell forteller at noen spesialstålplater, som er vanskelig å oppdrive, skal brukes på Forsvarets andre fregatter. Det gjelder også ventiler og brovinduer, som blir reservedeler til de andre fregattene.
Gassturbinene skal brukes til utdanning i Marinen, og en komplett mannskapslugar og forskjellige merkeskilt skal stå utstilt på Forsvarsmuseet i Oslo.
Går etter planen
Det er NRK som skriver at arbeidet med å kutte opp KNM «Helge Ingstad» er kommet langt og går etter planen. Det er ikke mye igjen som minner om at fregatten en gang var et fartøy ved Norscrap Wests anlegg på Hanøytangen på Askøy.
Det var i november 2018 at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola» utenfor Bergen. Fregatten kostet mer enn 4 millioner kroner i anskaffelse. Den sank like etter sammenstøtet med tankskipet, og har vært gjenstand for utallige artikler i norske medier siden den gang. Hva skjedde? Hvordan kunne det skje? Hvordan skulle fregatten berges? Var den brukbar etter å ha ligget under vann så lenge? Dette var noen av spørsmålene som dukket opp de neste månedene og årene.
Metallet veier 5000 tonn
NRK skriver videre at metallet fra skipet veier i overkant av 5000 tonn, og at Forsvaret forventer å kunne tjene nær 12 millioner kroner på salget av metallet fra fregatten, og dette skal selges på det europeiske markedet.
Dette blir småtterier når man vet at fregatten kostet om lag 4,3 milliarder kroner, og redningsarbeidet kostet 700 millioner.
Destrueringen av KNM «Helge Ingstad» skal etter planen være ferdig i løpet av februar i år.
Kilde: NRK
KLIKK for alle artikler i KNM Helge Ingstad.