23948sdkhjf

Kongsberg Gruppen skal levere ny framdriftsteknologi til nye Vard-byggede fartøy

De to nye skipene, som vil bli eid og driftet av Norwind Offshore, vil bli utstyrt med den nye teknologien fra Kongsberg på de to nye driftsfartøyene (CSOV) som Vard skal bygge.

Det er Kongsberg Maritime (KM) som skal levere framdriftsteknologien til de to nye driftsfartøyene.

Utstyret består blant annet ny permanent magnet azimuth trustere og PM tunnel trustere. Ifølge en pressemelding fra KM skal utstyret gi bedre framdriftseffektivitet og bedre manøvrering med mindre støy, lavere utslipp og mer kompakt dimensjonering.

Mer miljøvennlig

Disse delene er en del av Kongsberg Gruppens miljøfokuserte utvalg av framdriftsenheter som er blitt utviklet over de seneste 10 årene. Med bare en roterende enhet under vann, lavt oljevolum og ikke noe behov for smørepumper eller kjølesystemer, vil PM-trusterne få mindre slitasje og derfor bidra til store besparelser i utgifter. De vil også bidra til vesentlig reduksjon i energiforbruk, utslipp og fare for spillolje sammenliknet med konvensjonelle azimuth-trustere. De er også designet for å møte de strengeste kravene til støy og vibrasjoner, både når det gjelder om bord på selve fartøyet og påvirkning på havet.

- Vi investerer i denne teknologien fra Kongsberg Gruppen med den overbevisning om den vil være lønne seg i det lange løp, sier adm. dir. Svein Leon Aure i Norwind Offshore i en pressemelding.

Reduserte utgifter

- Våre operasjonelle utgifter vil bli sterkt redusert sammenliknet med konvensjonelle trustere, og det samme gjelder for vårt CO2-avtrykk, fortsetter Aure, og legger til at de to nye skipene vil være bygget for framtidens offshore-vindmarked.

- Det er en sann glede for oss å vite at våre high-end-produkter spiller en så sentral rolle i kontrakten med denne nye innovative aktøren i offshore vindmarkedet, sier salgsansvarig for SVP framdrift og motorer i Kongsberg Maritime, Ottar Ristesund.

- Vi deler målene om å kunne sikre en tryggere, mer økonomisk og grønnere operasjoner på sjøen med både Vard og Norwind Offshore, og det vil være en vinn-vinn-situasjon for alle tre aktørene i prosjektet ved å velge våre framdriftstrustere, legger Ristesund til.

Det første havvindfartøyet med Vards 4 19-design vil bli levert fra verftet i andre kvartal 2023. Det andre skal leveres I tredje kvartal 2024.

 

Kilde: Kongsberg Gruppen

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.159