Energiprisene bekymrer EUROFER
Det skriver EUROFER i sin rapport for tredje kvartal i 2021.
Innhentningen etter koronapandemien vil ta lenger tid enn antatt, og det er stor usikkerhet i stålindustrien knyttet til energikrisen, som er ventet å vare i hvert fall til sommeren 2022.
Men i fjerde kvartal I fjor økte det anslagsvise stålforbruket for fjerde gang på rad – denne gang med 14,3 prosent. Riktignok med «bare» 36 millioner tonn satt opp mot 40 millioner tonn i andre kvartal.
Fortsatt positiv trend, men...
- Den positive trenden I stålbrukende industrier fortsetter å øke, og det samme gjør etterspørselen etter stål. Det har det gjort siden 2020, men framtidsutsiktene er noe mer dystre nå, sier Axel Eggert, som generalsekretær i den europeiske stålunionen EUROFER.
- Pågående problemer i leveransekjeden, svært høye energi- og karbonpriser samt en vedvarende inflasjon gjør at framtidsutsiktene for stålindustrien er usikker, sier han videre. Han legger også til det nåværende EU-klimaet og energipolitikk som medvirkende faktorer til usikkerheten.
Etter at stålforbruket økte med solide 13,8 prosent i fjor, er det forventet at veksten inneværende år vil være langt mer moderat med 3,2 prosent økning. Neste år er det forventet en økning i forbruket på bare 1,7 prosent. Utfordringene med forsyningskjeden og energiprisene er forventet å få en alvorlig påvirkning på etterspørselen etter næringer som bruker stål. Det gjelder ikke minst bilbransjen. Dette er ventet å vare i hvert fall fram til andre kvartal 2022.
Solid stål-import til EU
Stål-leveringer innenlands i EU fortsatte å vise en positiv trend i andre kvartal i tredje kvartal i fjor med en økning på 6,6 prosent. I andre kvartal var imidlertid økningen på hele 40 prosent. Sammenliknet med pandemiårene 2020 og 2019, hvor stål-leveransene innad i EU gikk tilbake med henholdsvis 9,6 og 4,2 prosent17,1 prosent, er likevel trenden oppløftende, skriver EUROFER.
I kontrast til dette er EUs stålimport, som viser en solid økning. I tredje kvartal ble det importert stål for 47,7 prosent, noe er litt høyere enn i andre kvartal. I 2020 hadde EU-importen av stål en nedgang på hele 17,1 prosent.
Den største utfordringen for europeisk stålbransje er fortsatt bilbransjen, som har vært spesielt hardt rammet av pandemien.
Kilde: EUROFER