Hydro Magnor feirer 50 år med aluminiumprofiler
Siden produksjonen startet i 1972 har ekstruderingsverket hatt forskjellige navn, teknologiskiftene har avløst hverandre og verden har endret seg på alle tenkelige måter, men sjelen er den samme, nå som da.
I tettstedet Magnor banker hjertet fortsatt for å gi mennesker og miljø bedre forhold ved hjelp av aluminiumprofiler, som finner veien inn i stadig flere produkter.
Det sies ofte at kjære barn har mange navn. Det passer virkelig for Hydro Magnor, selv om selskapet på ingen måte er en nykommer i aluminiumsindustrien. Hydro Magnor er blant bransjens mest anerkjente og erfarne ekstruderingsverk.
SE VIDEO om utviklingen av Hydro Magnor her:
Kanskje det var en tilfeldighet at den første prøvepressen ble gjort på Valentinsdagen, 14. februar 1972, eller det var skjebnen som gjorde virksomheten populær og omtalt av et helt lokalsamfunn. Da selskapet så dagens lys, gikk det under navnet Norsk Hydro Aluminiumprofiler AS. Gjennom årene ble firmanavnet endret til Hydro Aluminium Magnor AS, Hydro Aluminiumprofiler AS, Sapa Profiler Magnor AS og til slutt Hydro Extrusion Norway AS.
Uansett navn er det lille tettstedet på svenskegrensen fortsatt synonymt med aluminium.
«All time high»
Siden produksjonen startet for alvor i mars 1972 og Hydro Magnor leverte sin første ordre på 2.732 kg til en engelsk kunde, har det skjedd mye, både innen Hydro og verden ellers. I fjor leverte Hydro Magnor «all time high» når det gjelder produsert volum av aluminium.
Aluminiumsprofilene som selges fra Hydro Magnor brukes i for eksempel bygninger, elektronikk, kjøretøy og til ulike offshore-applikasjoner. Fra starten av sto 30 personer ved spakene i fabrikken. I dag har fabrikken totalt 105 årsverk. I tillegg til ekstrudering av aluminiumsprofiler, jobber selskapet også med bearbeiding og overflatebehandling av profiler. Fremtiden ser med andre ord lys ut, både for Hydro Magnor og for produktene som forlater fabrikken i et stadig økende tempo.
– Det har vært en enestående reise for selskapet som del av et stort konsern, men også for Magnor som tettsted. Anlegget betyr mye for området og det føles veldig bra at vi kan bidra til lokalsamfunnet og samtidig støtte våre kunder internasjonalt med høykvalitets- og bærekraftige produkter. Med aluminiumens positive egenskaper er jeg overbevist om at vårt produkt vil spille en enda viktigere rolle de neste 50 årene, både på Magnor og resten av verden, sier Morten Bråten, fabrikksjef ved Hydro Magnor.
– Stolthet og kreativitet i alt vi gjør
I likhet med Hydros andre virksomheter i verden har Hydro Magnor tre nøkkelverdier: omtanke, mot og samarbeid. Disse tre ordene gir et sterkt bidrag til Hydros evne til å skape et mer bærekraftig samfunn og gjøre naturressurser om til produkter og løsninger som utgjør en reell forskjell i menneskers liv.
VIKTIGE: Fra venstre: Verktøytekniker Ola Johansson, operatør Tove Bjørndalen og elektriker Trond Halteigen spiller alle på hver sin måte en viktig del av «maskineriet» ved Hydros pressverk på Magnor. FOTO: HYDRO
– På Magnor trenger du knapt å si ordene høyt. De føles naturlige og er like aktuelle i dag som under den første produksjonsdagen for femti år siden, sier Gro Beathe S. Boger, HR-sjef ved Hydro Magnor.
– En stor del av suksessen vår er basert på at vi har respekt for hverandre som mennesker og verden vi lever i. Vi bryr oss om det som skjer i og utenfor fabrikken, men også om det som skjer på den andre siden av kloden. Det er også en innebygd stolthet og kreativitet i alt vi gjør. Sammen skaper vi produkter og løsninger som utgjør en forskjell for mennesker, samfunn og miljø. Bursdagen vår er virkelig noe å feire og være stolt av, forteller Boger.
Gitt pandemien som pågår, vil ikke bursdagen feires på tradisjonell måte i februar. Femtiårsjubileet skal feires på et passende tidspunkt senere i 2022, med fest for ansatte og pensjonister, og markeringer for kunder og andre gjester.
Kilde: Hydro