Tromsø-verft frykter konsekvensene av vestlige sanksjoner mot Russland
Med sin beliggenhet i Tromsø har verftet mange russiske kunder, og den daglige lederen, Daniel Nyhagen, sier til Nordlys at Russland er et viktig marked for dem.
Nå frykter Nyhagen at det kan bli tøffere å få russiske kunder etter at vestlige ledere har innført økonomiske straffetiltak mot Putin & Co, etter landets anerkjennelse av Luhansk og Donetks som uavhengige stater.
Russisk omsetning 10 til 20 prosent
Tromsø Mekaniske anslår at mellom 10 og 20 prosent av verftets omsetning på om lag 100 millioner kroner er knyttet til vedlikehold av russiske fisketrålere. Den dagen Nordlys er på besøk ved verftet er den russiske tråleren «Izamrud» til kai for vedlikeholdsarbeider.
Tromsø Mekaniske har i dag om lag 70 ansatte. Den russiske aktiviteten ved verftet har vært noe mindre under pandemien, og selv om den økonomisk ikke er avgjørende for verftet, er den viktig.
VEDLIKEHOLD: Flere russiske trålere er til vedlikehold ved Tromsø Mekaniske i løpet av et år. FOTO: TROMSØ MEKANISKE
Alvorlig
Nyhagen karakteriserer det som nå skjer i Ukraina som alvorlig, men ønsker ikke å uttale seg om han er motstander eller tilhenger av økonomiske sanksjoner som virkemiddel.
Nordlys skriver at Norges totale eksport med Russland er på rundt fire milliarder kroner årlig. I all hovedsak er dette salg av fiskeoppdrett og vedlikehold og fornyelse av russisk havgående flåte.
Fiskeeksporten hardt rammet
Etter at Russland annekterte Krim i 2014, falt handelen mellom Norge og Russland dramatisk. Særlig ble norsk fiskeeksport hardt rammet.
- Over natten forsvant nær 80 prosent av fiskerisalg til Russland, sier Hans-Olav Rekdal, daglig leder i Norsk-russisk handelskammer, til Nordlys.
Norske selskap har også vært involvert i leggingen av den nye gassrørledningen Nord Steam 2, som går mellom Russland og Tyskland. Tyske myndigheter stanset denne forbindelsen tirsdag.
I tillegg har Equinor, Jotun og Elopak virksomhet i Russland.
Kilde: Nordlys