Kystruten bekymret for Russland-sanksjoner
Det har seg nemlig sånn at det er et russisk statsselskap som skal finansiere og leie ut skipene i Norge.
Og med de kraftige sanksjonene som er iverksatt fra Vesten, inklusiv Norge, kan Kystruten bli ytterligere rammet.
Russisk leasingselskap
NRK skriver at utfordringen som nå er dukket opp i kjølvannet av krigen i Ukraina er en avtale som Havila gjorde med det russiske statlige GTLK i 2019. GLTK er et av de største leasingselskapene i verden, og gjennom datterselskap i Irland og Hongkong skal GTLK bygge fire nye hurtigruteskip for Havila. Prisen på skipene er mer enn fire milliarder kroner.
GTLK er blitt hardt rammet av de sanksjonene som er innført, og kursen på det russiske selskapet er mer enn halvert de siste dagene, skriver NRK.
Adm. dir. i Havila, Bent Martini, opplyser at han har hatt noen hektiske dager de seneste dagene, men at dialogen med russerne har gått som planlagt. Han legger ikke skjul på at han er bekymret for kursraset på det russiske selskapet, men både mener og tror at finansieringen av de fire Kystruteskipene ikke blir påvirket av dette.
10-års leiekontrakt på skipene
Nylig ble det kjent at det neste skipet blir forsinket fra verftet i Tyrkia, og skal leveres i mars, og være i drift i mai. Havila Kystruten har kontrakt på å leie skipene i 10 år.
Til NRK sier Martini at Havila må ta hensyn til de kontraktene som allerede er inngått. Samtidig har han stor forståelse for nødvendigheten av sanksjoner mot Russland etter invasjonen.
Kilde: NRK
KLIKK for alle artikler i Ukraina.