23948sdkhjf

Lager digital «panteordning» for kjettinger

Jern- og stålproduksjon står for over 7 prosent av globale CO2-utslipp. Det er mer enn det dobbelte av flytrafikk og skipstrafikk til sammen. Nå vil Stine Lilleseth at all kjetting skal resirkuleres.

En vinter med svært skiftende temperaturer har etterlatt store deler av Østlandet med speilblank holke.

Dette merker firmaet Lilleseth Kjetting, som alene sender tolv tonn med kjetting i snitt hver dag i høysesongen.

Stor forbruksvare

– Kjetting er en forbruksvare i landbruk og varetransport. Alle som har kjørt langtransport med tunge vogntog vet hvor kritisk god kjetting er om vinteren. Dessverre ender mye av denne kjettingen opp som avfall. Dette må vi gjøre noe med, sier Stine Lilleseth. Hun jobber som markedssjef i den 75 år gamle familiebedriften på Skarnes, og ser at industrien hennes har et stort potensial innenfor sirkulærøkonomien.

TONNEVIS MED KJETTING: Stine Lilleseth og hennes kollega Adam Musial formidler tonnevis med kjetting, målet er at all utslitt kjetting skal havne i en returkonteiner og resirkuleres. 

The Circularity Gap Report Norway 2020 sier at Norge kun er 2,4 prosent sirkulært – det betyr at over 97 prosent av ressursene våre ikke gjenbrukes. Ifølge rapporten er potensialet for sirkularitet i Norge over 45 prosent.

Kan resirkuleres

– Etter en tid blir kjettingen slitt, og rust og skader gjør at kjettingen blir mangelfull og vanskelig å bruke. Men fordi kjettingen består av relativt rent stål kan den fint resirkuleres. For å løse denne miljøutfordringen har vi skapt en returordning for kjettinger, sier Lilleseth.

Sammen med Telenor og med støtte fra Klosser Innovasjon og Innovasjon Norge er det utviklet en heldigital løsning der enhver kjettingeier enkelt kan sørge for at gammel kjetting blir gjenbrukt, og motiveres med rabatt på ny kjetting fra Lilleseth Kjetting.

LITEN BRIKKE: En liten IoT-brikke med simkort fra Telenor sender informasjon fra konteineren til webapplikasjonen www.kjettingretur.no.

Mål om 100 prosent gjenvinning

– For at returordningen skal bli brukt, må den være enkel for forbrukeren. Telenor har i samarbeid med Develop AS utviklet en digital løsning som forteller hvor bokser for innsamling av kjetting står og varsler det lokale returselskapet når kassene er fulle. Kjettingeiere registrerer sin innlevering på Kjettingretur.no og får tilgang til en rabatt fra Lilleseth Kjetting, forklarer Ivar Sorknes i Telenor, som har bistått bedriften med den digitale løsningen.

– Den digitale løsningen med mobil webapplikasjon og sensorer optimaliserer og forenkler håndteringen av konteineren, slik at den manuelle håndteringen blir minimal. Digitale løsninger er kritiske for å lykkes med optimaliseringen av ressursbruk, sier Sorknes.

KJETTINGRETUR: Sammen med Telenor og Develop AS og med støtte fra Klosser Innovasjon og Innovasjon Norge skal det utvikles en heldigital løsning der enhver kjettingeier enkelt kan sørge for at gammel kjetting blir gjenbrukt, og motiveres med rabatt på ny kjetting fra Lilleseth Kjetting. Fv: Ivar Sorknes, Telenor, Stine Lilleseth, Lilleseth Kjetting, Ida Gulbrandsen, Klosser Innovasjon, Lars Martinsen, Develop AS. 

Digital panteordning

– I dag finnes det ingen digital panteordning for kjettinger, men vi håper at flere bedrifter vil bli med på vår løsning. Målet er at 100 prosent av kjettingen som selges skal resirkuleres og bli til nye varer. Ved at råvarene blir gjenbrukt vil vi spare miljøet for søppel og utslipp, og kloden for utarming av råvarer, sier Lilleseth.

Digitaliseringsprosjektet er nå i en pilotfase, og målet er å raskt kunne tilby løsningen til utsalgssteder som ønsker å delta. 

 

Kilde: Telenor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078