Garda kan ha løst landingsproblemet til de nye helikoptrene
Bakgrunnen for det hele er at Luftforsvaret har kjøpt inn nye redningshelikoptre for nærmere 14 milliarder kroner som nå tar over for de gamle «Sea King»-helikopterne, men det viser seg at den nye helikopter-modellen; «Sar Queen», har et mye større lufttrykk når det lander enn «Sea King»-helikopteret.
Landingsproblemer
De nye helikoptrene skulle i utgangspunktet benyttes ved 21 av landets akuttsykehus, men det viste seg at de bare kunne lande ved 6 av disse sykehusene på grunn av at lufttrykket var til fare for både mennesker og materiell på bakken. Flere steder ble problemene så store at man måtte ha innleide vakter til stede hver gang helikoptrene skulle land.
FARLIG LUFTTRYKK: Luftforsvarets nye redningshelikopter; «Sar Queen», har et mye større luftttrykk når det lander enn «Sea King»-helikopteret, et luftttrykk som har vist seg å være til fare for både mennesker og materiell på bakken ved flere sykehus. FOTO: LUFTAMBULANSETJENESTEN
Nå har har imidlertid Nittedal-selskapet Garda Sikring AS kommet opp med en løsning, nærmere bestemt produktet «Blast Fence» som fjerner det meste av dette lufttrykket. Det nye universitetssykehuset i Stavanger på Ullandhaug er den første lokasjonen i Norge som skal teste ut løsningen når det åpner neste år. Der har Garda Sikring sin avdeling i Rogaland allerede montert ferdig den nye «Blast Fence»-løsningen på oppdrag fra Stangeland Maskin.
– Også en rekke andre sykehus og flyplasser vurdere nå å ta i bruk løsningen, opplyser konsernsjef Jon Ola Stokke i Garda Sikring AS som er Norges ledende aktør innenfor vei-, anlegg-, område- og objektsikring med 10 avdelinger rundtomkring i Norge.
MONTERING: Selve monteringen av «Blast Fence» var gjort i løpet av tre uker. FOTO: GARDA SIKRING
Fjerner farlig lufttrykk med "Blast Fence"
– Det er en løsning som både er utviklet og benyttet i Tyskland, og vi er nå det første selskapet som har fått anledning til å tilby og montere produktet her i Norge. Det dreier seg om et gjerdesystem som leder luftstrømmen bort og opp fra landingsområdet og dermed skjermer personell, bygninger og utstyr fra det store lufttrykket på bakken og bidrar til trygg ferdsel i området rundt, påpeker Stokke.
– I tillegg til å løse problemet så fjerner man også kostnadane ved bruk av innleide vaktmannskaper, sier konsernsjefen i Garda Sikring som bekrefter at det er stor interesse fra både andre sykehus og flyplasser angående den nye løsningen.
Sykehuset i Stavanger først ut
Prosjektleder Ståle Tufta ved Garda Sikrings Rogaland-avdeling, som ligger i Sandnes, opplyser at de har montert 160 meter med gjerde, i en høyde av 2,5 meter, rundt det som blir landingsplassen til det nye sykehuset i Stavanger. Rogland-avdelingen, som har totalt 26 ansatte, driver gjerdemontasje og portmontasje i tillegg til at de produsere både rekkverk og trapper.
LOKAL LEVERANDØR: De tyske «Blast Fence»-gjerdene er tilpasset ved Garda Sikrings egen avdeling i Sandnes. FOTO: GARDA SIKRING
– Leveringen inkluderer også en bred elektrisk skyveport og gangdør inn til landingsområdet. Gjerdene, som er tilpasset her ved avdelingen i Sandnes, er full-galvaniserte og levert i fem ulike grønnfarger slik at de skal gli best mulig inn i landskapet, forteller Tufta som legger til at monteringen har gått både raskt og sømløst.
– Selve oppføringen var gjort i løpet av tre uker. Det som er veldig viktig, og vel så tidkrevende, er arbeidet i forkant med prosjektering og fundamentering, påpeker prosjektlederen i Garda Sikring AS.
Kilde: Garda Sikring