Havila Kystruten: Staten sparer 400 millioner kroner
Utfordringene har tårnet seg opp for Havila Kystruten, som fra nyttår av skulle trafikkert norskekysten med fire skip.
Foreløpig er bare ett skip ankommet Norge, og det har ligget til kai i lengre tid grunnet sanksjoner mot det russiskeide leasingselskapet GTLK. Mandag ble det kjent at UD har gitt avslag på å forsikre skipet «Havila Capella».
Ingen seiling - ingen penger
Siden Havila Kystruten ikke har fått seilt strekningen, som Hurtigruten i alle år har trafikkert, har staten spart nærmere 400 millioner kroner. Bakgrunnen er at Samferdseldepartementet, som ga Havila Kystruten anbudet om å seile norskekysten, skulle ha gitt rederiet om lag 24 millioner kroner hver måned for anløpene. Men Klassekampen skriver nå at dette er penger som staten nå sparer, fordi det ikke blir satt inn reserveskip på rutene.
Dette er det imidlertid ikke alle som er enige i. Havila skulle i utgangspunktet hatt fire skip i trafikk fra 1. januar i år, mens Hurtigruten seler med sju skip på samme strekning.
Styremedlem i Kystterminalen, Rune Saltnes, sier til avisa at departementet burde satt inn reserveskip for lenge siden.
Burde satt inn reserveskip
- Kysten har behov for alle de 11 skipene. Det blir feil at staten skal spare penger på at det blir skapt usikkerhet langs hele kysten, sier han. Kystterminalen er en organisasjon for alle skipsekspeditørene.
Saltnes frykter at kundene nå vil finne andre løsninger for å få sendt godset sitt. Det vil gjøre det vanskelig for anløpsstedene, som i mange år har bygd opp sin aktivitet og arbeidsplasser basert på anløpene fra Hurtigruten.