23948sdkhjf

Fra Ørsta og Sykkylven til Manhattan

For første gang er USA det største eksportmarkedet for norske møbler og interiør. Nå skal lenestolsystemet til Sykkylven Stål og to designobjekter utført ved Brødrene Øyehaug i Ørsta innta New York.

Denne uken reiser åtte norske møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022, som vil besøkes av mer enn 10.000 arkitekter, designere, forhandlere, distributører og journalister mellom 15. og 17. mai.

Har erobret Norge – nå vil de over dammen

Sykkylven Stål er på sin første utstilling med Inside Norway. De skal vise fram sin patenterte storsatsing, Dyfosit. Dette er et innovativt funksjonssystem for lenestoler, reclinere og andre bevegelige stoler.

– Har du sittet i en norskdesignet, bevegelig stol, har du sannsynligvis stiftet bekjentskap med oss. De aller fleste norske møbelprodusentene lager stolene sine med vårt system inni. Nå ønsker vi å ta Dyfosit inn på det amerikanske markedet, sier Karl Inge Rekdal, administrerende direktør i Sykkylven Stål.

Sykkylven Stål tar med to varianter av det patenterte systemet sitt til ICFF 2022: Det klassiske MK5-systemet for lenestoler samt MK7, som i praksis er en motorisert utgave av MK5 – med integrert fotbrett. Denne varianten får sin lansering på Manhattan.

INN I USA: - De aller fleste norske møbelprodusentene lager stolene sine med vårt system inni. Nå ønsker vi å ta Dyfosit inn på det amerikanske markedet, sier Karl Inge Rekdal, administrerende direktør i Sykkylven Stål.

Bærekraftig

– Systemet er lett, bærekraftig, svært komfortabelt og bevegelig, og gir stor grad av designfrihet til møbelprodusentene. Dessuten er det solid. I løpet av årene siden vi lanserte MK5, har vi aldri fått en eneste reklamasjon, sier Inger Sjøli, salgs- og markedssjef i Sykkylven Stål.

Hun forteller at markedet i USA fremdeles er preget av tunge lenestoler, men at stadig flere møbelprodusenter heller mot et mer sobert, skandinavisk uttrykk. Imidlertid må det ikke gå på bekostning av komforten som amerikanere er så glade i.

– Nå gleder vi oss til å vise mulighetene som ligger i Dyfosit til møbelprodusenter og designere i USA. Dette får vi nå gjort takket være en proaktiv bransjeforening og en etablert, spennende Inside Norway-stand, sier Sjøli.

Håper på USA-gjennombrudd for to Ørsta-produkter

Fram Oslo er ingen nykommer på det amerikanske markedet. Nå satser designselskapet fra Eiksmarka på å skape nye kontakter og kundeforhold under ICFF 2022.

Trevarefabrikken Brødrene Øyehaug har fremstilt to av Fram Oslo-produktene som skal vises fram på Manhattan: knaggrekken «Haldar» og veggskapet «Rundkast», begge designet av Andreas Bergsaker. Sistnevnte får sin lansering på ICFF – etter at den natt til onsdag fikk hederlig omtale under utdelingen av NYCxDESIGN-prisene.

– Vi har nylig inngått en avtale med en betydelig aktør på det amerikanske turistmarkedet, og vi jobber med enda en kontrakt med en stor og viktig aktør. Imidlertid har pandemien satt en stopp for en del andre ting, og vi satser nå på å bygge et nytt nettverk i USA, sier medgründer og daglig leder Annette Hoff.

I tillegg er hun spent på mottakelsen til «Skave», designet av nyetablerte Ytre. Det iøynefallende treskrinet er inspirert av tradisjonell byggeteknikk på Vestlandet, og gikk til topps under utstillingen Håndverk+ i 2021.

– I Fram Oslo er vi opptatt av inspirasjonen og historien bak designet. Det er noe særegent med norsk møbel og interiør, noe vilt og vakkert og kanskje litt utemmet sammenlignet med våre naboland, og dette appellerer til amerikanske designkjøpere. I tillegg er Norge forbundet med ærlige, enkle produkter som holder høy kvalitet, sier Hoff.

Sterk eksportvekst til USA

Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Det forteller Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

– Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier han.

Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.

GRØNN STOL: Slik profileres Sykkylven Ståls stolprodukter for det amerikanske markedet. Grønt og vilt. FOTO: SYKKYLVEN STÅL

– Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, påpeker Sundet.

– Trenger eget eksportkontor

Derfor ønsker han å gjenta den amerikanske suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. Til dét trenges tyngre skyts.

– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet.

 

Kilde: Pressenytt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097