23948sdkhjf

Bedre resultat for Ulstein

Ulstein Group hadde i 2021 en omsetning på 1,21 milliarder kroner og et driftsresultat på 56,4 millioner kroner.

Covid-19 har også i 2021 påvirket både omsetningen og kostnadsnivået negativt.

Konsernet har likevel klart å opprettholde et høyt aktivitetsnivå gjennom deler av året, levert to nybyggingsprosjekt på tid og kan vise til et positivt årsresultat.

Positive tall

- Covid-19-pandemien førte til lav ordreinngang og reduserte inntekter. For å kunne møte endringene i markedet ble det nødvendig å justere kostnadsnivået, som igjen førte til en betydelig omstillingsprosess. Disse endringene ble ferdigstilte innen årsslutt og har vært viktige for å styrke konkurranseevna vår. Året 2021 endte med positive tall for de fleste av selskapene våre, et resultat som ikke hadde vært mulig uten hardt arbeid, fleksibilitet og innsats frå våre dyktige kollegaer over hele verden, sier konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti.

- To viktige milepæler, som har sikret lønnsomhet ,var leveringen av kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» og ekspedisjonscruisefartøyet «National Geographic Resolution», som begge ble levert på kontraktsfestede leveringsdatoer til tross for parallell håndtering av utfordringene Covid-19-pandemien ga.

Holde seg konkurransedyktig

- Krigen i Ukraina, som har resultert i en humanitær krise, har også for industrien ført til en spent situasjon. Råvarekostnadene har økt, leveringstider forlenget og logistikk-kjeder blitt lengre. Inflasjonen er høyere enn vi har sett på mange år, og kontraktsforhandlinger er blitt utsatt, alt sammen faktorer som påvirker vår industri. Generelt ser vi at stadig flere rederier i inn- og utland vender seg bort fra norske verft for sine nybyggingsprosjekt. Det samme kan i stor grad sies å være gjeldende også for kontrahering fra norske myndigheiter siden 2017. Dette henger blant annet sammen med de særnorske rammevilkårene for arbeidsintensiv industri, som gjør det utfordrende å konkurrere internasjonalt. For å kunne ivareta en komplett maritim klynge i Norge i framtida, er det viktig at myndighetene styrkar tiltak overfor maritim industri og legger strategiske føringer som bidrar til å holde klyngen i førarsetet ved utvikling av nullutslippsløsninger, sier Marti videre.

VIKTIG JOBB: Ferdigstillelsen av kabelleggingsskipet "Nexans Aurora" var en viktig jobb for Ulstein Group i fjor. FOTO: ULSTEIN GROUP

Havvind-markedet

Et viktig marked for Ulstein er havvindMed den designporteføljen selskapet har i dag er det i stand til å dekke designbehovene for hele levetiden til enn havvindfarm, fra kartlegging av havbunnen fram til oppgradering eller demontering av vindfarmen.

- Designaktiviteten vår i 2021 favner blant annet en utvidet engineeringskontrakt på et steininstallasjonsfartøy for GLDD i USA og en designkontrakt på de første kundetilpassede SOV-skipa i Kina for Shanghai Electric Windpower Group. Fokuset på havvind fortsetter i 2022, og denne uka ble kontrakten på vårt første TWIN X-STERN-design, 2+2 CSOV-skip for Acta Marine, annonsert, sier konsernsjefen.

Mer grønn framtid

Den maritime næringen arbeider målrettet for nullutslipp i industrien. Alle forespørsler, prosjekt og kontrakter har hatt smartere og grønnere løsninger blant hoveddriverne for de avgjørelsene som blir tatt.

- Designløsningene våre bidrar i retning av grønnere operasjoner for rederiene. Blant disse har vi signert en kontrakt på konseptutvikling av et hydrogendrevet containerskip for EDGE Navigation, og design og kraftløsning for et topp moderne fiskefartøy for Bluewild. Et annet viktig prosjekt for Ulstein var kontraktene med ESVAGT som gikk ut på oppgraderinger av «Esvagt Heidi» og «Esvagt Leah». Oppgraderingene vil redusere drivstofforbruk og utslipp, og forlenge levetiden til dieselmotorene på fartøyene. Dette er viktige steg mot en nullutslippsframtid, sier Marti.

- Ulsteins innovasjonskultur og vår ambisjon om å få ned karbonutslippene fra skipsfartsoperasjoner gjør at vi kontinuerlig jobber med løsninger for nullutslipp i maritim industri. «Ulstein Thor»-konseptet, en flytende «kraftstasjon» drevet av en Thorium saltsmeltereaktor, kan gjøre dette mulig. Vi tror at denne innovasjonskulturen, sammen med hardt arbeid, vil gjøre at Ulstein fortsatt er en ledende aktør i den maritime næringen, avslutter Marti.

Ulstein Groups hovedtall for 2021:

Driftsinntekter: 1,21 milliarder kroner (2020: 1,64 mrd kr)

Driftsresultat: 56,4 millioner kroner (2020: 7,8 mill. kr.)

Resultat før skatt: 18,7 millioner kroner (2020: -44,1 mill. kr)

 

Kilde: Ulstein Group

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094