23948sdkhjf

Havarikommisjonen etter dødsulykke på fiskebåt: Feil bruk ikke årsak

Havarikommisjonen mener at høy belastning under siste fase av halet, i kombinasjon med svak sveis har ført til at krana kunne knekke på et tidspunkt der lastbærende areal ikke lenger var tilstrekkelig for å unngå et brudd.

Den 18. april 2021 inntraff en svært alvorlig ulykke under innhal av snurrevadnota om bord i fiskefartøyet Fugløybuen.

En av mannskapet stod plassert i hjørnet av notbingen på akterdekket for å håndtere bruket som var på vei inn, da kranarmen med en påhengt kraftblokk benyttet til innhal av nota, knakk i nakkebolten. Den havarerte krana med kraftblokka dro seg deretter akterover på grunn av nota med fangst som fortsatt sto i sjøen. Dette medførte at en av fiskerne kom i klem mellom kraftblokka og rekka, og omkom senere som følge av skadene.

Ulykken ble omtalt av Metalsupply i april 2021.

Høy belastning

Havarikommisjonen skriver i sin rapport at høy belastning under siste fase av halet, i kombinasjon med svak sveis har ført til at krana kunne knekke på et tidspunkt der lastbærende areal ikke lenger var tilstrekkelig for å unngå et brudd.

Undersøkelsen har ikke avdekket at bruddet skyldes direkte feil bruk av krana. 

Da kraftblokka klemte den forulykkede akterover mot skansekledningen tyder dette på at krana har vært utsatt for horisontale krefter fra nota og notposen med fisk, i tillegg til de vertikale kreftene fra både vekta av kraftblokka og bruket. 

Nakkebolten ga etter

Tekniske undersøkelser har vist at nakkebolten og dens innfesting ga etter som følge av at sveisen hadde hatt mangelfull innsmelting. Lastbærende areal har derfor vært redusert på grunn av sveisefeilen, noe som sannsynligvis har medført lastoverskridelse i forhold til resterende lastbærende areal ved ulykkestidspunktet.

Siden krana ble produsert for 20 år siden, har det vært utfordrende å fastslå hvorvidt det kan være flere kraner fra den samme perioden som har blitt omsatt med samme sveisefeil. Tross kranprodusentens testrutiner kan tilsvarende feil ha oppstått. Det er uklart for Havarikommisjonen om en slik feil i produksjonen kun gjelder denne enkelte krana eller om dette kan være tilfelle for andre da dette ikke har vært kartlagt som en del av denne undersøkelsen.

Det er utfordrende å unngå opphold i kranas faresone i mindre fartøy hvor arbeidsplassen på akterdekket er svært begrenset. Kranarrangementet på fartøyet gjorde det vanskelig å arbeide utenfor farefullt område.

Kilde: Havarikommisjonen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.313