Olympic kontraherer inntil fire havvindfartøy ved Ulstein
Fartøyene har hybrid batteriframdrift og er forberedte for metanol som muliggjør nullutslipp.
De er baserte på ULSTEIN SX222-designet med TWIN X-STERN fra Ulstein Design & Solutions AS.
Olympics flåte arbeider innen subsea og fornybar energi. Olympic ble etablert i Fosnavåg i 1996, og er en viktig aktør i den maritime klyngen på nordvestlandet. Selskapet har tidligere bygd seks skip ved Ulstein Verft og var den første kunden til Ulstein Design & Solutions. Nå satser Olympic igjen lokalt.
- For oss vil det være avgjørende at skipene blir levert til rett tid og kvalitet, og dette er det Ulstein Verft er kjent for, sier konsernsjef Stig Remøy i Olympic Group
- Dette gjør at vi kan møte kundenes krav om å få skipene i arbeid til avtalt tid. TWIN X-STERN er et smart designkonsept for lavt energiforbruk. Serviceskipene innen havvind ligger for det meste av tiden på posisjon ved turbinene, med hovedpropeller framme og bak vil de ta ned energibehovet til et nytt nivå når skipene ligger på posisjon, sier konsernsjefen i Olympic Group videre.
Investerer i den norske maritime klyngen
- Som et lokalt rederi har det vært viktig for oss å satse på den maritime klyngen. Med verft, designer, leverandører og Vartdal Invest som medinvestor er dette et prosjekt med sterk lokal forankring, understreker han.
- Vi er svært glade for å jobbe med Olympic igjen, en viktig og innovativ kunde vi har hatt et svært godt samarbeid med gjennom mange år og gjennom mange komplekse og vellykkede prosjekt tidligere, sier konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein Group, og fortsetter:
- Med det nåværende krevende økonomiske og politiske landskapet, er disse kontraktene et resultat av et pragmatisk og godt samarbeid mellom partene, der begge parter har strukket seg langt for å finne gode og bærekraftige løsninger. Som ett av de sentrale rederiene i den norske maritime klyngen mener Olympic at en ordre ved et norsk verft gir viktige ringvirkninger i hele klyngen.
SIGNERING: Olympic skrivER skipsbyggingskontrakt på 2+2 CSOV-havvindskip ved Ulstein Verft. FOTO: ULSTEIN
Muliggjør nullutslipp i havvind
ULSTEIN SX222-fartøyene har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter. De har plass til 126 personer fordelt på 91 lugarer. Skipene er klargjort for framtidige krav på havvindfeltene. Fartøyene har dieselelektrisk framdrift med variabelt turtall i kombinasjon med store batterisystem. Skipene er klare for metanoldrift og det er satt av plass for ytterligere batterikapasitet for helelektrisk drift når infrastrukturen til lading har kommet på plass.
Skrogformen og det hybride framdriftssystemet sikrer høye operasjonelle ytelser, gode sjøegenskaper og redusert miljøavtrykk.
TWIN X-STERN: Med hovudpropeller framme og bak vil dIsse skipene ta ned energibehovet til et nytt nivå når de ligger på posisjon ved vindturbinene. ILLUSTRASJON: ULSTEIN
Tett samarbeid
– Vi har samarbeidet tett med Olympic om detaljene i dette prosjektet og ser fram til å komme i gang med nybyggingsprosjektet, sier Lars Lühr Olsen, administrerende direktør i Ulstein Verft.
- Vi setter stor pris på tilliten Olympic gir oss og vil legge oss i selen for å kunne levere i samsvar med avtalt kvalitet og leveringstid. Skipene er planlagt levert vår og sommer 2024.
Dette er viktige kontrakter også for Ulstein Power & Control som skal levere en omfattende kraft- og automasjonspakke, inklusiv en stor batterileveranse.
Kilde: Ulstein Group
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.