Stålkonstruksjon setter preg på ny rasteplass
I dag, onsdag 31. august, åpner Statens vegvesen Espenes rasteplass med utsiktspaviljong og toalett.
I det mektige Hardangerlandskapet har Nasjonale turistvegar skapt et unikt turistveianlegg med utsikt nordover Sørfjorden. Veidirektør Ingrid Dahl Hovland står for den offisielle åpningen.
Espenes er et flott stopp mellom Kinsarvik og Odda med lang tradisjon som rasteplass langs riksvei 13 i Sørfjorden. Den gamle rasteplassen var riggområde da riksveien ble utbedret, men ble stående igjen som en stor grusflate i det ellers så bratte landskapet. Her har Statens vegvesen bygd en ny moderne rasteplass i attraksjonen Nasjonale turistvegar.
31 tonn med stål
Anlegget sitt særpreg er en 64 meter lang og fire meter bred konstruksjoni rustfritt stål med 12 takmoduler med varierende høyde. Takkonstruksjonen blir holdt oppe av massive stålsøyler og er fundamentert på en bunnnplate av betong. De sammensveisede stålplatene er 6 mm tykke og veier til sammen 31 tonn.
Stålentreprenør for konstruksjonen har vært Størksen Rustfri Industri AS, mens Brun Bygg AS har vært entreprenør for hele bygget. Arkitekt er Code Arkitektur AS.
Den høyeste delen nærmest veien inneholder toalett, mens rasteplasser under den lavere takkonstruksjonen tilbyr god utsikt nordover Sørfjorden. Under takkvelvene opplever den besøkende forskjellige utsnitt av landskapsrommet sammen med lysets skiftende refleksjoner i stålet.
-Espenes som turistvei-installasjon tilbyr nå de veifarende en velgjørende pause mellom bratte fjell, steile knauser og med fjorden som naturlig blikkfang og følgesvenn, sier Bjarne Ringstad i Code arkitektur.
Forsinket stål-leveranse
Planen var at anlegget skulle stå ferdig høsten 2021. Slik gjekk det ikke. En pandemi, forsinket leveranse av stål, og ruskevær på Vestlandet var utfordringer som sto i kø for det nye signalbygget på Espenes. Nå er turistveiattraksjonen endelig på plass til en totalkostnad på 40 mill. kroner, finansiert av den statlige bevilgningen til attraksjonen Nasjonale turistvegar.
Kilde: Statens Vegvesen