23948sdkhjf

Fitjark Mek skal levere hybrid servicefartøy

Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) skal bygge en ny hybrid servicebåt for Finnsnes Dykk & Anleggservice.

Det ble klart på Nor-Fishing-messen i Trondheim tirsdag.

Dette er en moderne båt, som vil ha hybrid akselgenerator og en batteripakke på 1500 kilowattimer.

Stor batteripakke

– En såpass stor batteripakke er ikke normalt for en slik type båt, men vi har valgt den for at den skal funke. Vi har prioritert miljø og støy, og vil med denne batteripakken kunne operere nesten en hel arbeidsdag, for eksempel ute på en oppdrettslokalitet, sier prosjektleder Tommy Grønning hos Finnsnes-bedriften til Nordlys.

I tillegg kan batteripakka lades fra land, i tillegg til å få strøm kontinuerlig når hovedmotoren er i drift. Også når vinsjene blir kjørt ut, vil det generere strøm til batteriene.

40 ansatte

Finnsnes Dykk & Anleggservice (FDA) ble etablert i 2002, og har sidenj oppstarten utvidet titt tjenestetilbud, og dette omfatter blant annet sjøkabel-legging, slepeoppdrag, heving av båter og undervannsinspeksjoner for å nevne noe.

FDA har om lag 40 ansatte, og de utgjør dykkere, matroser og båtførere. Selskapet har i dag seks fartøy, og får altså sitt sjuende fartøy fra FMV om ett års tid.

Fakta om fartøyet

  • Det nye fartøyet vil ha dimensjonene 34,0 x 12,6 x 4,6 m, og innredes for opptil 7 personer.
  • Dekksareal: 215 m2.
  • Brutto tonnasje: 499 BRT
  • Klassenotasjon: DNV +1A1 Battery (Power)
  • Batteri-hybrid motorkonfigurasjon med hovedmotor 1370 bkW, og aux 950 ekW.
  • Batteripakke: 1445 kWh.
  • Dekksutstyr: Kraner: 1 x PFM 4500 (330 tm), 2 x PK150002 (104 tm)
  • Wincher: Dobbel ankerhåndteringswinch på 40 og 80 tonn.
  • Ytelser: Fart: over 13.0 knop. Bollard pull: 40 tonn
  • Rederiet er opptatt av miljøvennlige løsninger, og fartøyet får derfor installert batteripakke og hybrid akselgenerator.

Kilde: Nordlys

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109