Skrog på beddingen igjen ved Green Yard Kleven
- Opptrekksystemet har en trekkraft på hele 600 tonn, sier Karl-Erik Sæbønes, avdelingsleder for resirkulering ved Green Yard Kleven.
For å få på plass det nye opptrekkssystemet, har Green Yard Kleven investert i ny bygningsmasse på verftsområdet. Det har gjennom våren blitt bygd et «pullerthus» i enden av beddingen ved hjelp av lokale leverandører. Betonghuset er kraftig forankret i fjellet og har to pullerter montert på taket. Rundt disse pullertene er det festet et par kjettingtrekk.
Kjettingtrekk med mye kraft
Selve opptrekksystemet er levert av et nederlandsk selskap, og består av kjettingtrekk, hydraulikkaggregat og styresystem. En «plug-and-play»-løsning. Systemet er mye brukt innen bergingsoppdrag, og er en velprøvd metode for trekking av tunge gjenstander.
- Det var knyttet stor spenning til det første opptrekket, men det gikk over all forventning, og gleden var stor over at det fungerte så bra. Kollegene mine har vist en enestående evne til å omstille seg til nye metoder, og utførte operasjonen på imponerende vis. Opptrekket gikk sakte og kontrollert, og trekkraften var rikelig. Gjennomsnittleg trekkraft lå på rundt 200-250 tonn, forteller Sæbønes.
Både sjøsetting og landsetting på beddingen
-Vi er veldig tilfredse med denne investeringen, dette gir oss muligheter for en mer effektiv prosjektgjennomføring framover. Beddingen på Green Yard Kleven har tidligere bare blitt brukt til å sjøsette skrog til nybygde skip, men etter at den nye investeringen kom på plass, kan den nå brukes begge veier, sier Hans Jørgen Fedog, daglig leder i Green Yard Kleven.
Skroget ble dratt på smurte slisker, en metode som også blir brukt ved sjøsetting. Det er en stor fordel å kunne bruke både sliske-rennene og sliskene som allerede var der fra før til dette.
-Dette gjør at vi ikke er tvunget til å gjøre endringer på beddingen vår, og det vil fortsatt være mulig å sjøsette nybygg, forteller Karl-Erik Sæbønes.
En grønn videreutvikling av verftet
Skipet som er under resirkulering, er en ankerhåndterer, og må på land for at skroget skal bli klipt opp. Mens skipet lå til kai ble det sanert, overbygget fjernet og skroget klargjort for landsetting. Arbeidet følger verdens strengeste miljøkrav, og med det nye opptrekkssystemet har livsløpsverftet nådd et nytt nivå mot målet om å bli det mest grønne alternativet i bransjen.
- Landsettingen markerer starten på den siste fasen av resirkuleringsprosjektet. I ukene framover skal vi gjennomføre akseltrekk, demontere thrustere og klippe opp selve skroget. Mye av utstyret og komponentene går til gjenbruk, mens stål og metall går til videre foredling og omsmelting. I løpet av september skal skipet være ferdig resirkulert. Da skal neste ankerhåndterer bli landsett, avslutter Sæbønes.
Kilde: Green Yard Kleven