VOC-fangst for å avkarbonisere frakt
Det internasjonale samfunnet fokuserer med rette på dekarbonisering av skipsfarten, men med hovedvekt på fremdrift og mindre på de betydelige utslippene fra operasjoner for lasting av råolje.
Damp fra oljelast frigjør millioner av tonn CO2-ekvivalenter – gjennom utslipp av flyktige organiske forbindelser (VOC) – til atmosfæren. Mellom 60-80 prosent av disse utslippene genereres under lasting av råoljelastene.
Strenge begrensninger
Norske myndigheter har satt strenge begrensninger for VOC-utslipp under lasting av skytteltankere på offshore oljefelt siden århundreskiftet, og effektiv teknologi for behandling om bord er utviklet og drevet siden. Det meste av dette utstyret er levert av Wärtsilä Gas Solutions.
Når råolje lastes inn i VLCC-er og andre råoljetankere ved lastebøyer eller sjøøyer i avstand fra land, er bruken av VOC-fangst- og prosesseringssystemet ombord ikke økonomisk gjennomførbart. Installering av VOC-fangstsystem på lastebøyer eller sjøøyer er lite gjennomførbart da fangst og transport av VOC tilbake til land for bruk er teknisk utfordrende og svært kostbart.
Plugger en utslippslekkasje
Vaholmen VOC Recovery AS har, i nært samarbeid med sine partnere American Bureau of Shipping, Ulstein Design & Solutions AS og Wärtsilä Gas Solutions AS, utviklet og patentert et konsept som adresserer utfordringene ved offshore lasting av råoljetankere. Konseptet inkluderer et VOC-gjenvinningsanlegg installert på et dynamisk posisjonert fartøy.
Fartøyet – Vaholmen Unit – vil operere nær lastetankeren for å fange og behandle VOC generert på tankskipet gjennom en slange koblet til tankskipets dampreturmanifold. Utgangen fra prosessen – den flytende VOC-en – kan tjenes på penger gjennom injeksjon i en strøm av relevante hydrokarboner som råolje, som råstoff til kraftverk, raffinerier eller annet, i tillegg til å gi drivstoff til elektrisk kraftproduksjon på Vaholmen-enheten. Verdien av de fangede hydrokarbonene vil normalt overstige kostnadene ved driften av Vaholmenenheten.
- Som forurensning er ressurser på avveie, sier administrerende direktør i Vaholmen VOC Recovery AS, Arve Andersson,
- Kombinasjonen av to utprøvde teknologier til et nytt og innovativt produkt gjør det mulig å fange og utnytte verdier som ellers går tapt på en lønnsom måte, fortsetter han.
Design for optimal drift og utnyttelse av VOC
- Ulstein har lang erfaring fra utvikling og levering av skip og skipsdesign i mer enn 100 år. Dette skipsdesignet for Vaholmen er utviklet i nært samarbeid med partene som er involvert i dette prosjektet, og designet og systemene ombord er konfigurert for å tillate optimal drift og utnyttelse av VOC for å oppnå lave driftskostnader. Ulstein jobber kontinuerlig med å finne måter å redusere behovet for energi i drift og finne alternative energikilder. Ved å bidra til dette prosjektet har vi som mål å redusere utslippene fra driften, og dette er en stor motivasjon for oss som skipsdesignere, sier Lars Ståle Skoge, kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions AS.
- Wärtilä Gas Solutions er en ledende leverandør av gasshåndteringsutstyr både på skip og på land. Siden tidlig i 2000 har vi levert 15 VOC-anlegg for skytteltankere i Nordsjøen, sier Hans Jakob Buvarp, salgssjef i Wärtsilä Gas Solutions.
- ABS er glade for å jobbe med denne elitegruppen av selskaper på et så innovativt prosjekt. Vaholmen-enhetene vil tjene et viktig behov for å redusere utslipp ettersom industrien jobber for å oppfylle målene for avkarbonisering og bærekraft. Vi er stolte av å bringe vår tiår lange erfaring til bordet, støtte OSVer med fokus på sikkerhet og innovasjon, og dette prosjektet er et perfekt eksempel på fremtiden til disse fartøyene – multifunksjonelle, bærekraftige og svært i stand til å tilpasse seg nye applikasjoner, sier Matt Tremblay, ABS Vice President, Global Offshore.
På initiativ fra Norge og Canada er IMO nå i ferd med å ta opp spørsmålene knyttet til VOC-utslipp fra tankskip gjennom en kommende revisjon av MARPOL Annex 6. Vaholmen har løsningen for å unngå mellom 60-80 prosent av utslippene, og bringer hydrokarboner tilbake i sløyfen og realisere verdiene.
Om Vaholmen-enhetene
Vaholmen-enhetene, som kan klassifiseres som en OSV med en lastekapasitet på 1 200 m3 flytende VOC, eller som gassbærer med 3 000 m3 flytende VOC lastekapasitet, er utviklet i nært samarbeid med Wärtsilä Gas Solutions, American Bureau of Shipping og Ulstein Design & Solutions. Uavhengig av kapasitet vil Vaholmenenheten utstyres med DP2-funksjoner og med et fleksibelt og energieffektivt kraftsystem.
Vaholmen tilbyr Vaholmen Units under timecharter, salg på EPC-basis eller lisenser til terminaleiere og terminaloperatører og med administrasjonstjenester for VOC-anlegg og fartøy i samarbeid med partnere.
Kilde: Ulstein