Første hel-elektriske båter fra Hukkelberg overlevert til Eide Fjordbruk
De lokale fjelltoppene Malmangernuten og Melderskin i Rosendal har etter forslag fra Kvinnherad Fjordhestlag gitt navn til båtene MALM og MELDER, som er Brødrene Hukkelbergs bygg nummer 201 og 203.
Båtene er av typen Flying Fish 37 Electric og skal begge benyttes til befordring av publikum fra Rosendal og ut til det nye senteret i Hardangerfjorden. De har sitteplasser for inntil 12 passasjerer, og MALM er også tilrettelagt for rullestolbrukere.
- Vi ønsker å skape en opplevelse som både informerer og inspirerer publikum, sier Sebastian L Torjusen, leder for Salmon Eye.
- Begge båtene er utstyrt med video og lydanlegg, og man finner også igjen designelementer fra Salmon Eye om bord i båtene, slik at det skapes ett helhetlig inntrykk for publikum. Hukkelberg har vært imøtekommende og løsningsorienterte, og vi har jobbet god sammen for å få et sluttprodukt som både vi og verftet er svært stolte av, fortsetter han.
Fremtidsrettet
- Ett av målene våre i Eide Fjordbruk er å sette standarden for fremtidens havbruk. Vi leverer allerede verdens første karbonnøytrale laks, og jobber stadig med å utvikle og ta i bruk ny teknologi for å gjøre vårt for å oppnå FN’s bærekraftsmål, sier Sondre Eide, daglig leder i Eide Fjordbruk.
FOTO: HUKKELBERG BOATS
- Det var derfor naturlig for oss å velge hel-elektrisk fremdriftsløsning på disse båtene, sier han videre.
Ny tidsalder
- For oss er dette det første steget inn i en ny tidsalder. Vi har lange og solide skipsbyggingstradisjoner hos oss, og har gjennomført en rekke innovative prosjekter opp gjennom årene. På dette prosjektet har læringskurven vært bratt og vi har lagt ned betydelige ressurser i å optimalisere designet og for å få maksimalt ut av det elektriske fremdriftssystemet. Alle hos Brödr. Hukkelberg har lagt ned et enormt arbeid for å sikre at disse båtene opprettholder den kvaliteten vi ønsker å være kjente for, og kan være stolte av jobben som er gjort, sier Øyvind Hukkelberg i Hukkelberg Boats.
- Florø-firmaet Evoy har stått for leveranse av el-motor, batteripakke og styringssystem, og vi har jobbet tett sammen med Evoy for å integrere deres system i vårt båtdesign på en god måte. Resultatet har blitt de første helelektriske hurtiggående båtene av denne typen som er laget og tatt i bruk i Norge, avslutter Hukkelberg.
Kilde: Hukkelberg Boats
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.