23948sdkhjf

Enorm vekst i Uptime

Fra 245 til 400 millioner i omsetning. Men selskapet har én utfordring...

- I 2021 omsatte vi for 245 millioner. I år ligger vi an til å passere 400 millioner. De siste årene har vi økt fra 54 til 85 ansatte, sier CEO i Uptime International AS (Uptime), Knut Christian Hovland.

Uptime har sitt utspring fra Marine Aluminium AS, som i 1979 bygget den første gangbro-løsningen til olje- og gass sektoren. Som navnet tilsier jobber selskapet med å øke andelen av såkalt «uptime» i offshore-bransjen.

"Oppetid"

«Uptime», på norsk «oppetid», defineres som tid der en maskin er i operasjon.

- Dette gjør vi ved å levere gangbroer som en del av komplette logistikkløsninger for mest mulig effektiv flyt av personell og varer. På den måten spiller vi en viktig rolle i å redusere energiforbruk og utslipp ved å øke effektiviteten i operasjonene, forklarer SVP Rental & Services, Andreas Seth.

Effektivisering trekkes ofte frem i forbindelse med utbygging av havvindparker. For i motsetning til service på tradisjonelle olje- og gassinstallasjoner krever service på vindmøller flere og hyppigere sammenkoblinger. Er havvindmøllen flytende blir koblingene også mer teknisk utfordrende. Selskapet har lang erfaring med å jobbe med slike installasjoner.

Offshore vind utgjør 80 % av nysalget

- I 2013 leverte vi en gangbro til bruk på verdens første offshore-vindfartøy. Mange snakker om det grønne skiftet, men vi jobber allerede med løsningene som trengs for å få det til, forteller Hovland.

I dag står offshore-vind for over 80 prosent av nysalget i Uptime. Olje og gass står for resterende.

GANGBRO-SPESIALIST: Uptime har sitt utspring fra Marine Aluminium AS, som i 1979 bygget den første gangbro-løsningen til olje- og gass sektoren. FOTO: GOOGLEMAPS

- Vi har nylig investert i 6 utleiesystemer tilpasset offshore-vind-installasjoner. På denne måten kan vi hurtig prøve ny teknologi i nye markeder samtidig som vi får en inngang til flere kunder, forklarer Seth.  

Næringslivet har en felles utfordring

For å fortsette veksten trengs det mer av spesielt én ressurs.

- Det er utfordrende å rekruttere om dagen, og vi trenger flere flinke folk, sier Hovland. Det trengs ingeniører innen ulike disiplin. Hydraulikk, service og elektro og automasjon trekkes frem som noen eksempler. Men vi trenger også dyktige prosjektledere og andre administrative ressurser, legger Seth til.

- Næringslivet har en felles utfordring med å tiltrekke den rette kompetansen til regionen. For å få til dette må Haugalandet være en attraktiv region å jobbe i, sier Hovland.

Løft i rett retning

Parallelt med enorm vekst både i omsetning og ansatte har selskapet også økt fokuset på mangfoldet blant ansatte.

- Vi er et tradisjonelt maritimt leverandørselskap. Historisk sett kan du vel si at vi har hatt mangel på mangfold. Derfor jobber vi aktivt for å få til et løft her. Samtidig har vi som en regel om at vi alltid skal velge den beste kompetansen. Da er det ekstra kjekt å se at kvinneandelen øker i selskapet. Nesten halvparten av nyansatte i 2022 er kvinner, fastslår Hovland.

Kilde: Næringsforeningen Haugalandet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.074