ABB og MAN samarbeider om dual-fuel elektriske fremdriftsløsninger for LNG-skip
Dual-fuel elektrisk fremdriftsløsninger er basert på MANs nye firetaktsmotor 49/60DF og ABBs dynamiske vekselstrømsfordeling og kontrollsystem.
Dette er et fremtidssikret system for å optimalisere hovedmotorstrategien med dual-fuel, variabel hastighetskontroll og lastutjevning ved bruk av lagret energi.
Kutte karbonutslipp
ABB og tyske MAN Energy Solutions har satt kursen for å hjelpe et sentralt fraktsegment med å lette presset fra økende drivstoffkostnader og klimagassreguleringer. En fersk avtale (MoU) ser for seg et dual-fuel elektrisk konsept basert på MANs nye 49/60DF firetaktsmotor og ABBs Dynamic AC (DAC) system. Konseptet tar sikte på å gi den operasjonelle fleksibiliteten som redere trenger for å kutte karbonutslipp og drivstoffkostnader fra tankskip for flytende naturgass (LNG). I tillegg til en felles konseptstudie, omfatter samarbeidet deling av tekniske data samt temaer som grensesnitt og systemintegrasjon.
Dual-fuel-motorer er en effektiv vei til renere drivstoffalternativer, samtidig som de kan kjøres på konvensjonelt drivstoff ved behov. MANs nyeste 49/60DF firetaktsmotor kan kjøre på LNG, diesel, biodrivstoffblandinger og syntetisk naturgass. I ABBs DAC-konsept kombinerer det elektriske systemet fordelene ved konvensjonell vekselstrøm med variabel frekvens som kan justere generatorbelastningen til motorhastigheten, og dermed optimalisere det totale drivstofforbruket kontinuerlig. Installasjon av energilagring i kraftsystemet vil også bidra til bedre drivstoffeffektivitet.
Godt konsept
- Kunder krever effektive og fleksible fremdriftssystemer for å reagere raskt på endrede markedsforhold og oppnå best mulig utnyttelse av sine eiendeler, sier Elvis Ettenhofer, leder for Marine Four-Stroke i Asia Pacific hos MAN Energy Solutions.
- Denne avtalen representerer et godt konsept fra MAN og ABB ved å bruke våre teknologier til å levere neste generasjons, dual-fuel elektriske (DFE+) fremdriftskonsept. Denne teknologien vil hjelpe kundene med å redusere CO2-avtrykket og drivstoffkostnadene, og gi fleksibilitet i driften. ABBs DAC og globale tilstedeværelse er en ideell match for vår nye firetaktsmotor.
- Stadig skjerpede krav til utslipp krever kontinuerlig innovasjon innen marin fremdrift, sier Rune Lysebo, global salgssjef for ABB Marine & Ports. - For å være virkelig fremtidssikre, må skip som bygges i dag kunne stole på fleksibilitet i energikilder og -bærere. Det nye kraft- og fremdriftssystemet vil være optimalisert for effektivitet og samsvar, og ha den fleksibiliteten som trengs for å oppnå best ytelse.
Egnet for LNG-skip
Det nye fremdriftskonseptet vil være egnet for LNG-skip, FSUer (Floating Storage Units) og FSRU (Floating Storage and Regasification Units).
Et kombinert dual-fuel elektrisk kraft- og fremdriftssystem kan installeres med energilagring for å forbedre laststyringen eller kombineres med ABBs Azipod elektriske fremdrift. MAN og ABB vil også utforske integrerte brenselceller etter hvert som teknologien modnes.
Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) for eksisterende skip og CII (Car-bon Intensity Indicator) rapporterings- og vurderingsregime vil tre i kraft 1. januar 2023, og representerer et reelt utgangspunkt for global skipsfarts reise mot sine 2030- og 2050-mål for å redusere karbonutslipp.
MAN Energy Solutions gjør det mulig for sine kunder å oppnå bærekraftig verdiskaping i omstillingen mot en karbonnøytral fremtid. For å møte morgendagens utfordringer innen marin, energi og industri, forbedrer vi effektivitet og ytelse på et systemisk nivå. Vi har ledet an innen avansert ingeniørfag i mer enn 250 år, og vi tilbyr en unik portefølje av teknologier. MAN Energy Solutions har hovedkontor i Tyskland og sysselsetter rundt 14 000 personer på over 120 anlegg globalt. Vårt, MAN PrimeServ, tilbyr et stort nettverk av servicesentre til våre kunder over hele verden.
Kilde: ABB