Måløy verft skal bygge ny katamaranferje
— Vi gleder oss til å ønske reisende velkommen om bord. Norled ønsker å elektrifisere sambandet i tillegg til å benytte et fartøydesign som gir den mest miljøvennlige og energieffektive driften av fartøyet, sier administrerende direktør, Heidi Wolden.
Miljøvennlig
Fartøyet er miljøvennlig og spesialtilpasset sambandet med kapasitet til passasjerer, biler, sykler og kajakker. Det er også universalutformet med en rampeløsning på dekk som sikrer at de med nedsatt funksjonsevne kan komme seg opp på soldekk på en enkel måte.
- Ferja er designet for å gi gode reiseopplevelser med lys og trivelig innredning med store vindusflater og universell utforming, forteller prosjektleder for den nye ferjen, Hilde-Kristin Sæter.
NY FERJE: Slik skal den nye ferja bli seende ut. FOTO: NORLED
Norleds kontrakt med Østfold kollektivtrafikk har en varighet på 13 år med opsjon på ytterligere sju års drift. Sambandet er nytt for Norled og det er assisterende hurtigbåtsjef Jarle Myrbø som vil ha ansvar for driften når fartøyet er på plass.
Ser fram til bygging
Måløy Verft ser frem til å bygge det nye fartøyet for Hvalersambandet i tett samarbeid med Norled.
- Fartøyet er designet for fremtiden. Under selve konseptutviklingen har vi hatt et sterkt fokus på å utvikle et fartøy med sikte på det enkle uten å forringe det spenstige.
Samarbeidet med Norled gjennom anbudsprosessen har vært upåklagelig, sier Christian Carlson, administrerende direktør i Sea Technology AS, som eier Måløy Verft.
Kilde: Norled
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.