Klinger Westad ser muligheter når Europa mangler gass
Modum-bedriften Klinger Westad ser muligheter når Europa trenger mer gass.
Klinger Westad produserer gassventiler til LNG-skip, og dette er noe Europa nå kan trenge når gassen fra Russland stenges igjen.
Tilgang på energi
– I denne situasjonen vil Klinger Westad med sine gassventiler til LNG skip ha en viktig rolle i å bidra til Europa får tilgang på energi, sier adm. direktør Jørn-Inge Throndsen til Bygdeposten.
Tradisjonelt har bedriften i Modum lever ventiler til skips- og oljeindustrien, men nå merker de større etterspørsel i markedet. Dette selv om det ikke er inngått noen konkrete avtaler ennå. Klinger Westad har 40 prosent av verdensmarkedet for ventiler til LNG-skip.
MER Å GJØRE: Daglig leder Jørn-Inge Throndsen (innfelt) hos Klinger Westad kan få mer å gjøre i tiden som kommer. FOTO: GOOGLEMAPS/KLINGER WESTAD
Verft med lang ventetid
Det er i fire verft i verden som bygger LNG-skip. Alle ligger i Asia, og Throndsen forteller til lokalavisa at kapasiteten ved disse verftene er sprengt. Det betyr at det er lang ventetid for å få bygget slike skip, og at første ledige oppdrag ikke er før i 2026/27.
Denne utfordringen oppsto før krigen i Ukraina. Blant annet er et større prosjekt i Qatar i ferd med å realiseres i disse dager, et prosjekt som har vært planlagt i mange år.
Med ødeleggelsene ved gassrørledningene Nord Stream 1 og 2, blir flytende gass fraktet på skip aktualisert.
Økt etterspørsel
– Ved å kjøle ned gass til 160 grader kan den (LNG) komprimeres ned og man kan frakte store mengder med tankskip. Etter at krigen brøt ut, og Russland stengte gasskranene, har etterspørselen etter flytende gass økt enormt, sier Throndsen.
Han kan videre opplyse at det er stor konkurranse. Men bedriften har i dag fulle ordrebøker, og utsiktene for 2023 er gode. For 2024 er de første ordrene allerede sikret.
Westad Klinger, som har vært gjennom både finans- og oljekrise, pandemi og nå krig i Europa, har i dag 100 ansatte. Forventet omsetning i år er et sted mellom 420 og 450 millioner kroner.
Kilde: Bygdeposten