Kongsberg Maritime skal utstyre Allseas-fartøy
Offshore-entreprenøren Allseas har bestemt seg for å utstyre tre fartøy med Kongsberg Maritimes batteriteknologi og har til hensikt å forfølge hybridkraftløsninger også for sine andre fartøy, i et forsøk på å fremtidssikre flåten ved å gjøre den grønnere og mer effektiv.
Hybrid kraftteknologi
Mens de forklarer at fartøyshybridisering er nøkkelen til Allseas' strategi for å minimere påvirkningen på miljøet ved å optimalisere effektiviteten og redusere utslipp på tvers av virksomheten, avslørte selskapet onsdag at det utstyrer rørleggingsfartøyene «Solitaire» og «Audacia» og flerbruksfartøyet «Fortitude» med hybrid kraftteknologi fra Kongsberg Maritime.
Allseas skisserte at «Solitaire», et av verdens største og mest sofistikerte rørleggingsfartøyer, vil være det første fartøyet som blir utstyrt med Kongsbergs PowerAllocator energilagringsløsning, som lar motorene kjøre med økt drivstoffeffektivitet og muliggjør full fleksibilitet i kraftsystemet.
Installert i 2023
I tillegg vil «Audacia» og «Fortitude» hver være utstyrt med dual-feed Energy Storage Systems (ESS). Allseas bekreftet at de nye systemene vil bli installert i 2023, og legger til at hybridløsninger for andre fartøy i flåten er under utvikling.
Offshore-entreprenøren påpeker at energilagringsteknologi optimerer energi- og lastdelingsevnen, og forklarer at batterier lagrer energi når etterspørselen er lav og leverer den tilbake når etterspørselen øker, og barberer topper i kraftbehovet. Allseas fremhevet videre at dette fører til optimal motorbelastning med forbedret drivstoffeffektivitet og reduserte driftstimer.
HYBRID FRAMDRIFT 2: Allseas-fartøyet "Fortitude". FOTO: ALLSEAS
Videre understreker konverteringen til hybridfartøy firmaets forpliktelse til å redusere dets operasjonelle fotavtrykk ved å implementere alternative energikilder som driver drivstoffeffektivitet og fører til en netto null fremtid.
Redusere utslipp
-Vi er forpliktet til å være en av de første offshore-energientreprenørene som opererer fartøyer i hybridmodus under installasjons- og konstruksjonsaktiviteter. Den komplekse naturen til våre offshore-operasjoner krever state-of-the-art DP3-systemer drevet av en diesel-elektrisk konfigurasjon. Hybridkraft vil redusere drivstofforbruket vårt, noe som betyr betydelige utslipp og kostnadsbesparelser, sier Wouter Roelofsen, som bærekraftsansvarlig hos Allseas.
Ettersom Allseas tilpasser seg alternative teknologier, forventes hybridsystemer å gi ekstra fleksibilitet, noe som åpner for grønne brensler og fremtidige kraftkilder som solceller eller brenselceller. Med innebygde landstrømforbindelser i tiden fartøyene ligger i havn, forventer selskapet å realisere ytterligere utslippsreduksjoner når infrastrukturen tillater det.
Ifølge selskapet har analyser vist at optimalisert energieffektivitet, hybridkraft og landplugg-in har potensial til å redusere utslippene på tvers av flåten med opptil 20 prosent sammenlignet med dagens dieselelektriske fremdrift.
Når det gjelder Allseas’ siste aktiviteter, er det verdt å merke seg at offshore-entreprenøren fjernet to understell fra havbunnen i september 2022 for ombyggingsprosjektet Tyra.
Kilde: Offshore-energy.biz