23948sdkhjf

Kinesere bygde brua der 344 bolter måtte byttes ut

Og det var Statens Vegvesen som måtte betale regningen på 32 millioner kroner.

Det var den kinesiske entreprenøren Sichuan Road & Brigde som vant oppdraget med å bygge Hålogalandsbrua i sin tid.

To år forsinket ble brua åpnet i 2018. Da hadde brua blitt forsinket etter problemer med betong, sveisearbeid og konkurser, skriver NRK.

Brudd i bolter

Men utfordringene stanset ikke da den 1533 meter lange hengebrua stor ferdig. For etter bare en måneds drift oppdaget nemlig Statens Vegvesen at en bolt hadde fått et brudd i seg. Det ble starten på det arbeidet som nå er fullført. 344 forankringsbolter måtte byttes ut. Pris: 32 millioner kroner.

Det vanlige ville være at det var entreprenøren som gjorde denne jobben, fordi brukonstruksjonen var for dårlig. Men den kinesiske entreprenøren hevdet at det ikke var deres dårlig utførte jobb som var årsak til bolte-bruddet.

Vegvesenet betalte

Etter en runde i rettssystemet, trakk Statens Vegvesen kravet om at kineserne skulle betale, fordi boltene var blitt utsatt for fuktighet under byggetiden.

Nå har Statens Vegvesen utført jobben på Norges nest lengste hengebru.

Prosjektleder Hans Jack Arntzen understreker at brudd i en bolt ikke utgjorde en fare for brua eller for sikkerheten til de som har brukt den.

– Men brua skal stå der i hundrede år. For å fjerne en mulig fremtidig risiko, landet vi på at vi ville skifte alle boltene. Boltene som nå forankrer bærekablene har aldri har vært utsatt for fuktighet. De er gjennomlyst og testet for å tåle mange gange den belastningen de utsettes for, sier han i en pressemelding.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078