Kongsberg Maritime skal levere Hugin til den polske marinen
Den totale kontraktsverdien er i overkant av 10 millioner euro, med Kongsberg-utstyret som skal brukes for de neste tre fartøyene (#4, #5 og #6) i Kormoran II Mine-Countermeasures (MCM) fartøysprogrammet. Disse tre skipene skal settes i drift fra 2026 til 2027.
Levering de neste fire årene
De tre HUGIN/HiPAP-skipsettene vil bli levert til verftet i løpet av de neste fire årene for å matche den nye skipsleveringsplanen. Denne nye kontrakten følger opp fra tidligere kontrakter for vellykket integrasjon av HUGIN- og HiPAP-systemer på de tre første fartøyene i Kormoran II-programmet av Kongsberg Maritime og RSB.
Kongsberg Hugin Autonome undervannskjøretøyer er marine roboter som tilbyr autonom fjernundervannssøk og undersøkelsesevne. Disse frittsvømmende autonome undervannsfartøyene er preget av stor manøvrerbarhet og god stabilitet for datainnsamling av høy kvalitet. Hydrodynamisk form, nøyaktige instrumenter og utmerket batterikapasitet gjør disse AUV-ene til et populært valg for regjeringer og militære over hele verden.
Mange fordeler
En av de mange fordelene med HUGIN-systemene er den modulære plattformen og det brede utvalget av alternativer. Hugin-ene ombord på Kormoran II-fartøyene vil dra nytte av:
-Kongsberg HISAS 1032 Synthetic Aperture Sonar for lang rekkevidde, høyoppløselige bilder og batymetri
-Kongsberg EM2040 Multibeam ekkolodd, en industristandard batymetrisk kartleggingssonar
-UHD-fargekamera med LED-lyspanel for høyoppløselige optiske bilder
-Fremoverskuende ekkolodd og høydemålere for unngåelse av hindringer og baneplanlegging
-Kongsberg Sunstone avansert treghetsnavigasjonssystem (INS) for bransjeledende autonom posisjonsnøyaktighet
Hugin kan operere helt autonomt uten støtte for overflatefartøy, og er også designet for å fungere sammen med HiPAP-familien (High Precision Acoustic Positioning) av undervannsposisjonerings- og navigasjonssystemer. Dette gir mulighet for høy nøyaktige posisjonsoppdateringer for kjøretøyet, samt sanntidskommunikasjon for status, kvalitetssikring av sensorer og replanlegging av oppdrag underveis.
Minejakt
Ifølge forsvarspublikasjonen Janes er det ikke-magnetiske stålskroget Kormoran II-klassen designet for minejakt i Polens eksklusive økonomiske sone (EEZ), med innsatsstyrker i Østersjøen og Nordsjøen. Fartøyene er ment å gi en betydelig økning av polske MCM-kapasiteter, doble antallet eksisterende fartøy av typen Kormoran II i drift, for å sikre sjøkommunikasjonslinjene.
Minejegerne i Kormoran IIs-klassen har en fulllastforskyvning på 850 tonn, en total lengde på 58,5 meter og kan ha et mannskap på 45 personer, med plass til syv ekstra personell. RSBs eget in-house design er et multiverktøykassekonsept, hybridløsning, minejeger der HUGIN AUV er et av undervannssystemer for stand-off mine mottiltak.
- Disse siste kontraktene er en sann anerkjennelse av en teaminnsats gjennom mange år, og det viser at Kongsberg Maritime tilbyr riktig teknologi og løsninger for det voksende AUV-markedet. Vi ser at kunder setter AUV-er i drift i mange applikasjoner, og vi tror at autonome undervannsfartøyer vil bli brukt i enda flere applikasjoner i fremtiden.Vi har noen store navnkunder, men når marinen til en suveren nasjon og andre NATO-medlem fortsetter å sette sin tillit til teknologiene våre, det er et inspirerende øyeblikk for oss, Stene Førsund, SVP i Kongsberg Maritime i en kommentar.
Kilde: Kongsberg Gruppen
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.