Sverige elektrifiserer og automatiserer med Kongsberg-tekonologi
For å nå de doble målene elektrifisering og automasjon, vil Kongsberg Maritime (KM) tilby ferjenes elektriske systemer, samt en omfattende kontrollsystempakke, inkludert energistyring, navigasjon, et helt nytt situasjonsforståelsessystem knyttet til automatisert manøvrering.
Kongsberg Digital også
Sammen med generell automatisering av alle ombordsystemer og viktig havneutstyr som lading og fortøyning, vil Kongsberg Maritime også levere teknologien til fjernovervåkings- og operasjonssentralen i Stockholm, og sikker kommunikasjon mellom ferjer, havner og kontrollsenteret. En simulator med 360-graders synlighet fra Kongsberg Digital er også en del av leveransen, som gjør at ferjeselskapet kan lære opp mannskapet sitt i nye operasjonsprosedyrer.
– Vi vil levere ferjene nøkkelferdige til Sverige, inkludert landlading og autofortøyning. Disse fartøyene markerer et nytt skritt fremover for Holland Shipyards Group og ferjemarkedet generelt, sier Marco Hoogendoorn, direktør for Holland Shipyards Group.
- Ikke mange verft har erfaring med levering av et komplett elektrisk seilsikte, inkludert landinfrastruktur. En innovativ kontrakt som denne er virkelig en anerkjennelse av våre tidligere prestasjoner.
Autonome operasjoner
Swedish Road Ferries, en del av det svenske Trafikverket, har enerett til å drive ferjer som forbinder det nasjonale veinettet.
– Denne utviklingen bekrefter vårt syn på at kysttrafikken – og spesielt ferjer – vil være de første skipstypene som tar i bruk autonome operasjoner, sier Roger Trinterud, salgsdirektør, Kongsberg Maritime.
- Dette prosjektet vil også bygge videre på arbeidet vi har gjort på Yara Birkeland, et nullutslipps container-feederfartøy, og de fullt autonome fraktfergene for den norske dagligvaredistributøren Asko, sier Hans Westad, porteføljesjef i Kongsberg Maritime.
Utfordringene med å automatisere driften av disse fergene inkluderer de korte rutene og tilstedeværelsen av betydelig trafikk på vannet, inkludert fritidsbåter og sporadisk is. Ifølge Erik Froste, administrerende direktør i Swedish Road Ferries, er disse toppmoderne fergene bra for miljøet og øker sikkerheten til sjøs.
12-måneders testperiode
Det planlegges en 12-måneders testperiode etter levering for å videreutvikle og finjustere automatiserte funksjoner, og for å demonstrere ferjenes evner til svenske myndigheter.
Kilde: Kongsberg Gruppen
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.