Ulstein Verft oppgraderer "Windea Leibniz" til utvidet arbeid i havvind
Det gjør at fartøyet kan ta på seg oppdrag i Østersjøen i tillegg til Nordsjøen, og det vil endre status til en konstruksjons-SOV.
- Serviceoperasjonsskipet (SOV) ble levert av Ulstein Verft i 2017 og framstår som helt nytt, som om det ble levert i går. Kvaliteten og finishen er enestående. Dette er en av grunnene til at vi velger å utføre oppgraderingen ved Ulstein Verft, sier administrerende direktør Matthias Müller i Bernhard Schulte Offshore.
60 enkeltlugarer
– Etter ombyggingen vil dette være ett av svært få fartøy som har 60 enkeltlugarer for klienter, mot dagens 40. Det betyr at vi kan ta inn flere personer, slik at fartøyet kan operere som en konstruksjons-SOV (CSOV). Ved å installere en justerbar pidestall for Uptime-gangveien kan fartøyet arbeide på alle påstigingshøgder (TP-høgder) i Nordsjøen, og det vil være en av få spesialbygde SOV-er som kan arbeide i Østersjøen der TP-høydene er lavere. "Windea Leibniz" har vist seg å være et svært kapabelt fartøy helt fra starten, fortsetter Müller.
TIL KAI: SOV-skipet "Windea Leibniz" legger til kai ved Ulstein Verft. FOTO: ULSTEIN
- Det har gjort en god jobb i fem år for Siemens Gamesa, og utført effektiv service ved havvindparkene Sandbank og DanTysk som en del av deres servicekonsept. Etter dette har skipet gjennomført et oppdrag i sommer for GE ved havvindparken Merkur Offshore. I det siste har skipet støttet installasjonen av kablene mellom turbinene i en vindpark som er under bygging i Østersjøen, forklarer Müller.
Ferdig i februar neste år
"Windea Leibniz" kom til Ulstein Verft 31. oktober 2022 og oppgraderingen er planlagt ferdigstilt i februar 2023.
- Vi har høye forventinger til dette fartøyet, det er allerede et førsteklasses skip med et svært lavt drivstofforbruk i DP. Nå er vår intensjon å styrke den operasjonelle fleksibilitet til skipet enda mer, avslutter Müller.
Kilde: Ulstein Verft
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.