Kongsberg Maritime tildeles kontrakt på 300 millioner kroner
CSOV-ene vil bli bygget etter Kongsberg Maritimes UT 5519 HL-design, som har blitt oppgradert for å gi det høyeste nivået av betjening og sikkerhet, samtidig som det reduserer drivstofforbruket og opprettholder utmerkede sjøegenskaper.
De nye fartøyene vil kunne operere sikkert og effektivt i enhver situasjon med lavest mulig miljøavtrykk. De er også designet med vekt på sikkerhet, komfort og velvære for mannskap og teknikere, med ypperlige overnattingsforhold.
Bærekraftig drift
-Vi er glade for å samarbeide med Kongsberg Maritime for å utvikle dette neste generasjons fartøyet, som er sterkt fokusert på bærekraftig drift, sikkerhet og effektivitet, sier Andre Groeneveld, administrerende direktør i Pelagic Wind Services.
Den omfattende utstyrspakken inkluderer et komplett hybrid fremdriftssystem som driver svært effektive, permanentmagnet azimut thrustere. Dette er kombinert med neste generasjons skipsautomatisering, dekksmaskineri, kraftelektriske systemer, instrumenter, brokonsoller og skipsovervåkingssystemer.
Havnedrift uten dieselmotorer
Disse innovasjonene vil gi betydelige miljø- og driftsfordeler, inkludert muligheten for å drive havnedrift uten behov for dieselmotorer.
-Vi er både stolte og ydmyke over å ha denne muligheten til å samarbeide med Kongsberg Maritime nok en gang, sier Sreejith KN, direktør (drift) i Cochin Shipyard.
Dette viser stort mot og vilje fra Kunden til å investere i et unikt og spennende segment, hvor valget av både fartøysdesign og utstyrsutstyr er «fremtidsorientert».
– Denne kontrakten markerer Kongsberg Maritimes sterke posisjon i havvindmarkedet, og føyer seg inn i rekken av kontrakter som allerede er tildelt i dette segmentet, sier Per Ståle Nykrem, salgsdirektør for skipsdesign i segmentet fornybar energi i Kongsberg Maritime.
Leveres i 2025
- Vår nye UT 5519 HL-design, og den omfattende utstyrspakken vi har utviklet for disse fartøyene, viser hvor mye omtanke og innsats vi bruker på å tilrettelegge og oppmuntre til bærekraftige marine operasjoner, avslutter han.
Fartøyene skal leveres i 2025.
Kilde: Kongsberg Gruppen