Otto Olsen sikter mot å bli CO2-nøytrale med solcellepanel
Med over 4000 nyinstallerte solcellepaneler på taket vil produksjonsselskapet hvert år spare miljøet for CO2-utslipp tilsvarende omtrent 1.400.000 kWh.
Og når vi vet at 1 kWt utgjør 400 gram CO2, kan bedriften skilte med en reduksjon på nesten 5500 kilo CO2 per år.
– Dette vil både sikre oss mer forutsigbare strømkostnader til eget forbruk, men er også en miljøbesparelse av betydning, sier Otto Olsens daglige leder, Kjetil Høgbakken.
Bærekraft i praksis
Bærekraftsansvarlig Anders Vieth Rør hos Solcellespesialisten AS er ikke i tvil om at Otto Olsen har gjort et både viktig og riktig valg.
Han mener prosjektet er et godt eksempel på bærekraft i praksis, og oppfordrer selskaper som sitter på store næringseiendommer til å være med på å medvirke til det grønne skiftet.
– For Otto Olsen vil solcellepanelene være utslippsfrie etter 0,5–1,5 år i produksjon, for deretter utelukkende å produsere fornybar energi i hele 30 år, sier Vieth Rør.
Vieth Rør forklarer videre at solcelleanlegget vil gi mer forutsigbare strømkostnader. I sommerhalvåret vil anlegget produsere mer enn bedriftens faktiske behov og bedriften vil først benytte sin egenproduserte solstrøm, for deretter å få økte inntekter av at overskuddsstrøm selges. I vinterhalvåret vil behovet være større og strøm må kjøpes tilbake. Med året sett under ett vil Otto Olsen bli en nettoprodusent av strøm på 300 000-400 000 kWh.
Et grønnere fotavtrykk
Fremtiden krever stadig omstilling og hos Otto Olsen er målet om å bli CO2-nøytrale en del av en langsiktig satsing med flere pågående prosjekter som skal hjelpe dem på vei.
MINDRE CO2: Med over 4000 nyinstallerte solcellepaneler på taket vil Otto Olsen hvert år spare miljøet for CO2-utslipp tilsvarende omtrent 1.400.000 kWh. ILLUSTRASJONSFOTO
– Nyinvesteringen på taket er et viktig element. Solkraft er en ren, lett tilgjengelig og uuttømmelig energikilde. Vi er hele tiden på utkikk etter nye muligheter for å oppnå et enda grønnere fotavtrykk, og ambisjonene er høye fremover, forsikrer salgs- og markedssjef Michael Mørum.
Selskapet har også gjort en gjennomgang av hele sitt energiforbruk og gjennomført flere tiltak for å redusere forbruket. Effekten av disse tiltakene er antatt å redusere bedriftens forbruk med 10-20 prosent.
– Med en bygningsmasse på nesten 19 000 m2 som rommer kontorer, lager og produksjonsområder er potensialet for reduksjon av strømforbruket stort, avslutter salgs- og markedssjefen.
Kilde: Otto Olsen