23948sdkhjf

ABB-teknologi skal drive helelektrisk katamaran i Lofoten

ABB leverer komplett elektrisk fremdriftssystem, inkludert batteripakke, til en helelektrisk katamaran som skal i drift på Reinefjorden våren 2023

Katamaren har kapasitet på 75 passasjerer og cruisefart på 12 knop, og den elektriske fremdriften kutter CO2-utslipp med 177 tonn og sparer 56 000 liter diesel årlig.

ABB leverer et helelektrisk fremdriftssystem til en ny katamaran som Moskenes Shipping setter i drift på Reinefjorden i Lofoten våren 2023. Maritime Partner i Ålesund står for detaljdesign, prosjektering og bygging.

Velkjent

- ABB er velkjent for helelektriske fremdriftssystem til større fartøyer. Nå leverer vi også løsninger for mindre fartøy som slike katamaraner og servicebåter til havbruksnæringen, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge.

- Slike leveranser er et viktig bidrag til det grønne skiftet. Norge er kun 54 prosent elektrifisert. Andelen må kraftig opp for å nå regjeringens mål om 55 prosent kutt i CO2-utslippene innen 2030, legger han til.

Han forteller at ABBs løsninger er godt egnet både for nye fartøyer og for ettermontering i eksisterende fartøy for å realisere fordelene med elektrisk drift.

Som å fjerne 90 fossilbiler

Katamaranen har en kapasitet på 75 passasjerer med lengde på knapt 20 meter. Den vil frakte turister og fastboende i øygruppens verdenskjente natur stille, utslippsfritt og med mindre forstyrrelser for det maritime livet. Beregninger viser at den elektriske katamaranen sparer 56 000 liter diesel og kutter CO2-utslipp med 177 tonn årlig, tilsvarende utslipp fra rundt 90 fossildrevne biler.

- ABBs elektriske fremdriftsløsning er kompakt og pålitelig med redusert vedlikeholdsbehov, sier Mathiesen. - Det er også verdt å merke seg at løsningen er designet med to uavhengige kraftkilder slik at det ikke er behov for nødgenerator om bord.

Komplett elektrosystem fra én leverandør

Maritime Partner er fornøyd med samarbeidet:

- I og med at ABB har ekspertisen for å støtte oss i byggingen av dette spennende fartøyet, var det naturlig for Maritime Partner å samarbeide med ABB. De leverer nå et helelektrisk fredriftsystem som er skreddersydd til vårt fartøysdesign, sier Anders Bjørdal, salgssjef i Maritime Partner.

Katamaranen skal operere ien rute på rundt 12 nautiske mil med en cruisefart på 12 knop. Batteripakken er på 525 kWt. Resten av ABBs leveranse inkluderer to 126 kW AMXE200S væskekjølte elektriske motorer, væskekjølte HES880 frekvensomformere og to OGC (Optimal Grid Control) styringssystemer for lading av batterier og strøm til andre systemer om bord.

Kilde: Pressemelding fra ABB

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096