23948sdkhjf

Glencore Nikkelverk satser elektrisk

To Volvo FH Electric satt i trafikk mellom fabrikk og havna. De to Volvo FH Electric skal være en investering på syv millioner kroner.

Seafront Logistics i Kristiansand har vært en sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk i en årrekke.

Det skriver vår søsterportal tungt.no.

- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk, opplyser adm. dir. Morten Årikstad i Seafront Group AS i en pressemelding..

Transporten er kort, med tre kilometer hver vei.

- Men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4.000 turer i året - og er stolte av at vi med de nye bilene bidrar til mindre utslipp i Kristiansand, sier Årikstad.

Siden 70-tallet

Bedriften har hatt transporter for Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk).

De har ut- og inntransport for bedriften, inkludert utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som f.eks Brevik.

Nikkelverket er på sin side det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer 100 prosent av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på om lag 100.000 tonn

- Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, opplyser adm. dir. Nils Gunnar Gjelsten.

Bedriften jobber for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske. Dette er ett av flere konkrete grep. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca 200 stk) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser

- Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.

Investert 7 millioner

- Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå, og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier Årikstad i Seafront Group.

Biler og kapellhengere er kraftig profilert på det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.

Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby. Statlige Enova bidrar med støtte på 40 prosent av merkostnaden for de elektriske bilene.

Seafront Group driver internasjonal transport og spedisjon, og havnelogistikk i Kristiansand, Larvik og Oslo gjennom selskapet Seafront Logistics AS. Hovedkontoret er i Kristiansand og ble etablert i 1962.

  • Involvert i omkring 1100 skipsanløp per år
  • Disponerer omkring 45.000 kvadratmeter lager
  • Håndterer omkring 35.000 containere per år + ca 500.000 tonn annen last.

Kilde: Pressemelding fra Seafront Logistics og Trucknor

KLIKK for alle artikler i Metall og transport.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094