23948sdkhjf

Holder skipene i rute - med slangekontroll fra TESS

Color Line transporterer årlig millioner av mennesker sjøveien mellom Norge og utlandet. Bak kulissene sørger TESS for vedlikehold av slanger om bord.

Vi gjennomfører årlig inspeksjon på alle slanger om bord på Color Line sine fartøy. I løpet av de 10 årene vi har hatt service-avtalen på Color Fantasy har vi ikke hatt et eneste tilfeldig slangebrudd, sier Frode Eriksen som er servicesjef i TESS Øst.

Skipets ror

Han befinner seg ombord i Color Fantasy som går i rute mellom Oslo og Kiel. I midten av januar var det tid for planlagt vedlikeholdRevierkaia i Oslo. I den forbindelse var servicemedarbeidere fra TESS ombord, blant annet for utskifting av hydraulikkslanger til styremaskinen som beveger skipets ror.

Bare i dette ene fartøyet er det om lag 1000 slanger som blant annet sørger for kraftoverføring til baugport, akterport, stabilisatorer og bildekk. Et slangebrudd kan få store konsekvenser og kan i verste fall føre til at skipet blir tatt ut av drift.

– Bare tenk på kostnadene dersom skipet legger til kai og ikke får åpnet baugporten på grunn av feil på en hydraulikkslange. Det er snakk om hundrevis av kjøretøy og passasjerer som verken kommer seg av båten, eller ombord, sier Eriksen.

Gir kunden forutsigbarhet

Og det er her TESS kommer inn i bildet med sitt system for slangekontroll (TESS Hose Management): Alle slanger er påført en ID-merking som skannes med en håndholdt enhet. På denne måten registreres kontrollen som er utført av TESS, samt status på slangene og planlagt utskiftning.

TESS sørger for en komplett oversikt og en vedlikeholdsplan. Det gir kunden kontroll på når slangene skal byttes, samt et budsjett for kostnadene dette medfører. Vi opplever at systemet blir svært godt mottatt og gir kunden forutsigbarhet, sier Frode Eriksen.

Slangebytte: Servicemedarbeider Monir Abu Sagr og Frode Eriksen under utskiftning av en hydraulikkslange til styremaskinen som beveger skipets ror. Foto: TESS

Tett dialog med Color Line

Med plass til 2400 passasjerer og 750 biler er Color Fantasy et av verdens største cruiseskip med bildekk. TESS har også ansvaret for slangene om bord i de fire andre skipene som tilhører Color Line.

Sammen med Stig Madsen, som er servicesjef i TESS Sør, har vi jevnlige møter med maskinsjefene i Color Line. Der blir vi enige om hvor ofte slangene skal byttes og setter disse kriteriene sammen, sier Eriksen.

For eksempel byttet man tidligere slanger til porter og bauger på Superspeed 1 og 2 annethvert år. Nå har vi økt intervallet til 10 år, så sant vi ikke finner feil eller slitasje under den årlige inspeksjonen. I et bærekraftperspektiv er det fornuftig å redusere unødvendige utskiftninger, påpeker Eriksen.

– Hvor viktig er Color Line som kunde?

– Jeg vil si det er en veldig viktig kunde for oss, vi ser også ytterligere vekstpotensiale.

TESS – en totalleverandør

På sikt er det mulig at TESS også skal levere bunkringsslanger, samt få ansvaret for hydraulikkslanger på kaianlegg, hvor skipene legger til.

Full kontroll: TESS sørger for en komplett oversikt og en vedlikeholdsplan. Det gir kunden kontroll på når slangene skal byttes, samt et budsjett for kostnadene, sier Frode Eriksen - servicesjef i TESS Øst. Foto: TESS

En av styrkene til TESS er bredden av varer og tekniske tjenester som selskapet kan levere. I tillegg til slangeservice og vedlikehold har TESS også levert smøresystemer, hydraulikk og sylindre gjennom sine datterselskaper Hydraulikteknikk, Smøreteknikk og Sylinderakutten.

TESS har valgt å kjøpe opp de riktige selskapene innenfor rør, hydraulikk, slanger og teknisk service. Det gjør oss i stand til å levere et bredt spekter av produkter og tjenester. Vi sier alltid ja til henvendelser enten det gjelder pakninger, kompensatorer eller spesialverktøy, sier Eriksen.

– Color Line ser at TESS kan levere mye mer enn bare slanger.

Kilde: Pressemelding fra TESS

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.077