I gang med reparasjonsarbeidet
– Vamec og FosenYard er i gang med å utbedre skadene på flytebrygge og landgangen, sier Terje R. Meisler, sjef for havnedrift i Trondheim Havn IKS.
Reparasjonen av landgangen er estimert til å ta to uker, mens reparasjonen av flytebryggen estimeres til å ta tre uker. Tidsbruken avhenger av materialleveranser og gjennomføringen av selve arbeidet som pågår parallelt.
Pælen ble knekt
Den mest krevende utredningen har vært reparasjonen av de to pælene som holder flytebryggen på plass. Norconsult har levert en rapport som legges til grunn for hvordan reparasjonsarbeidet skal gjennomføres.
– Den pælen som ble knekt skal repareres, og den andre skal armeres. Med den valgte løsningen vil konstruksjonen til hurtigbåtanlegget forsterkes i forhold til før skadene oppsto, sier Meisler.
Den valgte løsningen innebærer både stål- og betongarbeid, og fremdriften er i tillegg avhengig av værforholdene. Når det foreligger et konkret tidsestimat for reparasjonen av pælene oppdateres fremdriftsplanen.
Vil ta noe tid
Når reparasjonene av landgang, flytebrygge og pæler er gjennomført må flytebryggen slepes tilbake til Vanvikan og monteres sammen. Arbeidet krever egnede værforhold og det vil ta noe tid etter selve skadereparasjonene er gjennomført.
– Vi jobber så raskt vi kan for å få hurtigbåtanlegget operativt igjen, sier en håpefull Meisler.
Kilde: Trondheim Havn