23948sdkhjf

25 år med Havila-flagget

Det er 25 år siden Havila-navnet ble sjøsatt og i offshore-delen av Havila har man på den tida blant annet tatt ut rundt 30 nybygg og hatt tusenvis av ansatte.

Den aller første gangen Havila-navnet ble registrert i Brønnøysundregistrene var høsten 1997.

Det var Havila Holding. Så kom Havila Supply ved årsskiftet 97/98 og allerede i januar 98 var de første nybyggene kontraherte; ved Simek i Flekkefjord og hos Kleven i Ulsteinvik.

Disse 25 årene med offshore-historie står på skuldrene til Sævik Supply, som startet i 1981 – og eierfamiliens røtter i fiskeri og maritim næring helt tilbake til 50-tallet.

Høsten 1997 ble Sævik Supply solgt til amerikanske Trico, men bare måneder senere var Havila Supply oppe å gå.

- Nei, det å drive rederi var nå det vi kunne, da, sier administrerende direktør i dagens Havila Shipping, Njål Sævik om hvorfor man tok valget med å gå inn i offshore-næringen på nytt og hvorfor det gikk så raskt.

Nesten fra første dag var det var kontrahering av nye skip og overtakelse av skip fra rederiet i nabolaget, og etter et lite år gikk Havila Supply på børs høsten 1998 med 12 skip.

Stabilitet og stamina

Dagens leder, Njål Sævik, har vært med siden starten og før det. Han fulgte guttedrømmen om å bli skipper og startet som fisker før han tok nautisk utdanning og gikk gradene i offshore. Han var på sin siste tur på «Northern Clipper» i januar 1997, og da som kaptein. På land var han innom HMS-avdelingen, så frakt og operasjon før han tok over som kaptein på Havila Shipping-skuta.

I løpet av første året vart Jostein Sætrenes ansatt som CFO. Han er nå styreleder i Havila Shipping. Svein Rune Smådal ble med på teknisk avdeling og er nå CTO i Havila Shipping. Og etter noen få år kom dagens COO, Runar Smådal, med i driften. Det er dermed en spesielt stabil og erfaren ledergruppe i Havila Shipping, og folk som har vært med på både store opp- og nedturer.

Svein Rune Smådal forteller at det til å begynne med ikke var så veldig gode tider.

- Det var såpass skralt at jeg husker Per Sævik sa til oss at dersom vi brukte mer enn 5.000 kroner så ville han gjerne vite om det!

Men så kom en opptur som man nærmest ikke så noen ende på.

- Da minnet Per oss om at ingenting vokser inn i himmelen. Og han fikk rett.

Rundt 30 nybygg

Etter noen år ble Havila Supply kjøpt av franske Groupe Bourbon, og igjen var det bare få måneder før et nytt rederi ble registrert; Havila Shipping ASA.

Kan feire og smile: Fra venstre CTO Svein Rune Smådal, CEO Njål Sævik og COO Runar Smådal kan smile over 25-årsjubileum for Havila. Foto: Havila

Gjennom disse 25 årene med Havila-historie innen offshore har man tatt ut rundt 30 nybygg til en verdi mellom 10 og 15 milliarder kroner.

- Vi hadde en tid den nyeste flåten i næringen og vi var svært tidlig ute med det grønne skiftet. Blant annet hadde vi den første båten med katalysator. Områdeberedskap var også et annet felt der vi var tidlig ute.

Med så mange skip har det også vært behov for mange folk, og de tre minnes store konferansebord fulle av gule lapper der man la kabalen for hvordan skipene skulle bemannes opp.

Dyktige sjøfolk

Njål Sævik sier Havila har vært heldig med en stabil grunnstamme av folk og mange dyktige sjøfolk på skipene sine.

- Slik har vi kunne levert de tjenestene vi skal – og litt til, og blitt kjent for å være til å stole på. De ansatte er også årsaken til at vi har kvalitetsskip som er i god stand.

Gjennom årene har det vært Havila-skip over hele verden. Nordsjøen har vært hovedbase, men Havila har vært utenfor Australia, Afrika, Asia, Sør-Amerika, i Mexicogolfen, utenfor Canada og helt opp mot Nordpolen. De har også hatt kontor i Singapore, Rio de Janeiro, Malaysia og Aberdeen, der man fortsatt er representert.

Innimellom har det dukket opp heit spesielle oppdrag som jakten på oldtidsskip i Svartehavet, søk etter havarert fly utenfor Malaysia og slep av isfjell fra Grønland. Det har vært festdager som da det var båtdåp og store vannfontener med fifi-utstyr under åpningen av Eiksundtunnelen eller overtakelse av gromskuter som dykkerskip og subseaskip. Men så har det også vært tøffe dager med finanskrise, oljekollaps og refinansiering.

Konsern med over 2300 ansatte

Gjennom 25 år med Havila-navnet har Sævik-familien i tillegg til Havila Shipping bygd opp et konsern med investering og drift innen eiendom, reiseliv, transport og skipsteknologi. Selskapene der Havila Holding eier over 50 prosent har 2300 ansatte og over en milliard i omsetning.

Av større satsinger de senere årene kan man nevne Hav Group, Fjord1, flere hotell i Norge og på Færøyane og ikke minst Havila Kystruten, som med sine fire nye skip er den største reiselivssatsingen på norskekysten noen gang.

- Målet har hele tiden vært å skape nye verdier, utvikle lønnsomme arbeidsplasser og bygge samfunn – til nytte og gagn, avslutter Njål Sævik

 

Kilde: Pressemelding fra Havila

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078