160 millioner EU-kroner til nullutslippsskip
Østensjø Rederi er blant de 17 partnerne som utgjør det europeiske konsortiet bak Ship-aH2oy-prosjektet.
Konsortiet får 15 millioner euro fra EU over fem år til å realisere det som kan akselerere overgangen til nullutslippsoperasjoner for større skip og fartøy til havs.
– Dette viser at EU trur LOHC (liquid organic hydrogen carrier) er en teknologi som kan kutte utslipp fra skipsfarten. EU-støtten gjør at vi får testet denne banebrytende teknologien om bord, og samtidig får vi vist at maritime operasjoner for havvind kan gjøres utslippsfritt. Prosjektet vil gjøre det enklere å få flere nullutslippsskip med LOHC-løsninger på sjøen i framtiden, sier Egil Arne Skare, Chief Project Officer i Østensjø Rederi.
Rederiet fra Haugesund er deleier i Edda Wind som eier skipet som skal utstyres med ny og miljøvennlig teknologi. Skipet er et servicefartøy som skal utføre ulike operasjoner for havvindmarkedet.
Trygt og effektivt
LOHC står for «liquid organic hydrogen carrier», som er hydrogen lagret i olje. Tyske Hydrogenious LOHC Technologies har utviklet løsninger som metter olje med hydrogen. Ombord i skipet skal en enhet for hydrogenfrigjøring hente ut igjen hydrogenet, og bruke det til å skape energi til framdrift og varme om bord.
– Vi er stolte av å få være med på denne storsatsingen. LOHC gjør hydrogenet helt trygt å frakte rundt og lagre om bord, noe som bedrer sikkerheten for både mannskap og skip. Dette kan vise seg å være en «game changer» når det kommer til å ta i bruk hydrogen som ett av framtidens drivstoff i den maritime næringen, sier general manager i Hydrogenious LOHC Maritime, Øystein Skår.
Hydrogenious LOHC Maritime, et selskap eid av Østensjø Rederi og tyske Hydrogenious LOHC Technologies, utvikler enheten for hydrogenfrigjøring som skal installeres om bord. Sammen med em høytemperatur brenselcelle (SOFC) vil servicefartøyet få en utslippsfri strømproduksjon om bord med en total kapasitet på rundt 1 megawatt.
Målet med prosjektet er å utvikle en standardmodul som kan levere opptil 1 MW kontinuerlig effekt, og undesøke hvordan modulen kan skaleres opp til effekter over 3 MW. Med en eller flere slike moduler installert, kan det være mulig for både disse skipene og større skip å seile helt utslippsfritt. I prosjektet er det med flere rederiet innen segment som passasjerferjer og godstransport.
15 millioner euro: Ship-aH2oy-konsortiet, med 17 medlemmer fra sju europeiske land, var samla i Esbo, Finland 1.-2. februar for å starta opp prosjektet som har fått tildelt 15 millioner euro i EU-støtte over 5 år. Foto: Ship-aH2oy
– Når systemet om bord har brukt opp hydrogenet i oljen, blir den hydrogentomme oljen lost trygt tilbake i en egen avløpstank. Når skipet bunkrer, blir den oppbrukte oljen skiftet ut med hydrogenrik olje. LOHC kan mettes med hydrogen mange ganger, i egne prosessanlegg, forklarer Skår.
Stort samarbeid
Rederiet Østensjø og Edda Wind har stor tro på LOHC-teknologien. De klargjør hele den splitter nye flåten deres med havvindfartøy med plass til at hydrogenframdriftssystem helt opp til 3 megawatt enkelt kan installeres i framtiden.
Maritime CleanTech har spilt en sentral rolle i å få prosjektet på plass i samarbeid med de andre partnerne, som kommer fra alle deler av den maritime verdikjeden.
- Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan samarbeid på tvers av industri og forsking er nøkkelen når vi skal utvikla nye, grønne løsninger til skipsfarten. Vi er glade for at EU nok en gang ser til norsk maritim industri for å få demonstrert teknologiene som skal sikre grønn omstilling til sjøs. Dette prosjektet vil vise vei i hvordan vi kan nå utslippsmålene i maritim sektor i årene som kommer, sier fungerende direktør i Maritime CleanTech, Håvard Tvedte.
Fakta: Ship-aH2oy:
- Prosjektperiode: Januar 2023 - desember 2027
- Støtte fra EU: 15 millionae euro
- Partnere: VTT, Edda Wind, Østensjø Rederi, Johannes Østensjø DY, Hydrogenious LOHC Maritime, Hydrogenious LOHC Technologies, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Siemens Energy, DNV Hellas, Engitec, Demokritos, Gondan, Deltamarin, Teknotherm, ANEK, National Technical University of Athens
Kilde: Pressemelding fra Maritime CleanTec