Havila Kystruten med nye forsinkelser
Samtidig har Havila Kystruten foreløpig ikke mottatt svar på sin søknad om lisens til den irske sentralbanken for «Havila Polaris».
Det betyr at Havila har måttet utsette oppstarten av ruta for dette fartøyet til 7. april i år.
Opprinnelig skulle «Havila Polaris» ha seilt fra Bergen 5., 16. og 27.mars i år, skriver Skipsrevyen.
Mange problemer i startfasen
Havila Kystruten har slitt helt siden de fikk løyve til å seile langs norskekysten i tospann med Hurtigruten. Forsinkelser på forsinkelser har ført til stadige utsettelser på seilasene. Nå er det ytterligere to utsettelser som er et faktum.
Den ene er en forsinkelse på levering av «Havila Pollux», som bygges ved Tersan-verftet i Tyrkia. Grunnet jordskjelvet i landet - en såkalt force majeure – har verftet varslet at det blir forsinket levering av fartøyet.
Ifølge verftet kan man ikke levere skipet før i slutten av april. Det kan påvirke oppstarten av seiligene med skipet, som skulle ha sin første avgang 27. mai.
- Har forståelse for situasjonen
- Den tragiske jordskjelvkatastrofen i Tyrkia og Syria har rammet hardt, og hos Tersan-verftet har et stort antall verftsarbeidere, og mange som jobber med «Havila Pollux,» reist for å hjelpe i katastrofeområdene, sier administrerende direktør Bent Martini til Skipsrevyen.
- Vi har full forståelse for situasjonen Tersan står i som følge av dette og har stor sympati med alle berørte etter denne tragiske naturkatastrofen, legger han til.
Den andre forsinkelsen gjelder for fartøyet «Havila Polaris». Havila Kystruten har enda ikke mottatt svar på sin søknad om lisens til den irske sentralbanken. Dette var ifølge Martini en prosess som skulle ta om lag 10 arbeidsdager, men dette har tatt lenger tid. Derfor har selskapet besluttet å utsette skipets oppstart til 7. april.
Tidkrevende prosesser
Martini sier at prosessene Havila Kystruten har stått i den siste tiden er tidkrevende og kompliserte.
Av hensyn til alle berørte velger vi derfor å utsette oppstart i rute for «Havila Polaris», sier administrerende direktør Bent Martini.
- Dette er sterkt beklagelig for våre kunder, vår oppdragsgiver, våre samarbeidspartnere, kystsamfunnene og ansatte. Dette en situasjon og prosess som vi trenger for å finne en løsning som vi samtidig ikke rår over, avslutter Martini.
Kilde: Skipsrevyen
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.