Kongsberg Maritime skal levere propulsjonssystemer til det filippinske sjøforsvaret
Hvert fremdriftssett vil bestå av doble Kongsberg Kamewa Controllable Pitch Propeller (CPP) 86 A/5 D-B-systemer, samt aksellinjer, hydrauliske kraftenheter, lokale betjeningspaneler og tilbehør. Det første skipssettet vil bli levert i august 2024.
En del av større oppgradering
De seks nye offshore patruljefartøyene (OPV) er en del av en større oppgradering av filippinsk marinekapasitet. De nye fartøyene skal ha et deplasement på 2.450 tonn, maksimal hastighet på 22 knop, 15 knops marsjfart og en rekkevidde på 5.500 nautiske mil. Fartøyene vil kunne gi langdistansepatruljekapasitet.
- Vårt fremdriftsutstyr er avgjørende for ytelsen til disse sofistikerte nye fartøyene for den filippinske marinen, sier Ottar Ristesund, Senior Vice President, Propulsion and Engine Sales, Kongsberg Maritime.
- Vi er stolte over å sikre denne viktige ordren til Kongsberg Maritime – den viser vårt gode og sterke samarbeid med våre kunder, legger han til.
Banebrytende ny kontrakt
Kyung-Hoon Lee, Senior Sales Manager for Kongsberg Maritime Korea, sier at godt forretningssamarbeid med HHI-EMD hjalp Kongsberg Maritime med å sikre denne banebrytende nye kontrakten.
- For noen år tilbake diskuterte vi vårt CPP-forretningssamarbeid med HHI-EMD (Hyundai Heavy Industries Engine & Machinery) for å lage et pakkeforslag til HHI-EMD for deres egen 4-taktsmotor ("HiMSEN Engine") for å møte markedets krav, sier Lee.
Det gode forretningssamarbeidet har nå ført til å sikre kontrakten på disse fremdriftssystemene.
Kongsbergs ekspertise inkluderer optimalisering av propelleffektiviteten mot kavitasjon og vibrasjoner, og reduserer dermed fartøyets undervannsstøy betydelig.
Kongsberg Maritime har over år levert svært sofistikerte fremdriftssystemer for mariner over hele verden.
Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.