Rederiene skal bygge 215 skip på fem år
Hovedsakelig innenfor deep sea (interkontinental skipsfart) og offshore service (som også inkluderer skip til havvind).
Norges Rederiforbunds årlige konjunkturrapport viser at de samlede inntektene til rederiene organisert i Rederiforbundet økte med om lag 25 prosent i fjor.
Inntektsvekst
Det er ventet videre inntektsvekst i 2023. Etterspørselen etter skip og maritime tjenester har økt i både 2021 og 2022, med henholdsvis 6,1, og 5,9 prosent. Det økende aktivitetsnivået og forventninger om ytterligere vekst, gir seg utslag i rederienes ambisjoner om å bygge nye skip.
- Rederiene er navet i den maritime næringen og det er derfor positivt at medlemmene ser optimistisk på fremtiden. Det har imidlertid bredt seg stor usikkerhet om den politiske stabiliteten i rammevilkårene her i Norge. Det er derfor avgjørende at regjeringen holder stø kurs og sikrer stabile, konkurransedyktige rammevilkår. Den økte arbeidsgiveravgiften må tas ned som lovet til neste år, regjeringen må ta rammevilkårene for norsk privat eierskap på alvor og forslaget om å avvikle rederiskatteordningen må raskt legges i skuffen, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund og legger til;
- Rederiskatteordningen bygger på samme ordning som ellers i Europa og er avgjørende for å sikre konkurransekraft for norske rederier. Tall for konjunkturrapporten viser full enighet om at denne ordningen er en avgjørende forutsetning for konkurransekraften. Skatteutvalgets forslag om å avvikle ordningen har ført til unødvendig usikkerhet som bør avklares så raskt som mulig.
Rapport: Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran tar i mot konjukturrapporten fra prosjektleder Heidi Kilemo. Foto: Benjamin André Ward/Rederiforbundet
Edda Wind skal bygge 12 nye skip
Edda Wind er ett av rederiene som har planer om å bygge flere skip de nærmeste årene. Nylig bestilte rederiet fire nye skip til sin havvindsatsing. Det betyr at selskapet har 12 nye skip som skal leveres fram mot 2026, skriver NRK.
– Vi satser utelukkende på offshore havvind. På verdensbasis, utenom Kina, er det behov for 250 slike skip som vi bygger, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind til NRK.
Kundene er de store vindparkselskapene som Ørsted og Vesta i Danmark. Tyskland og Storbritannia er også viktige markeder.
Kilde: Norges rederiforbund NRK
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.