Bærekraftig ombygging av offshorefartøy fullført
«Oceanicasub Vlll» og «Oceanicasub lX» har blitt bygd om fra offshore forsyningsfartøy til avanserte offshorefartøy for ROV- og kranoperasjoner.
- Begge ombyggingsprosjektene var i stor grad basert på gjenbrukt utstyr og fokus på bærekraft etter ønske fra rederiet, noe som er midt i blinken for vår aktivitet. Vår erfaring fra både nybygg, retrofit og resirkulering av skip kom godt til nytte i prosjektene, forteller Karl Johan Barstad, Sales Manager Retrofit i Green Yard Kleven.
Nybygde messanindekk og oppgraderte kraner
Green Yard Kleven har bygd nye messanindekk for operasjon av miniubåter, såkalte ROV-system, med tilhørende kontrollrom og kontor for operatørene på begge skipene.
- Gjennom vårt kontaktnett ute i verden har vi funnet brukte offshore-kraner som er sendt til verftet. Kranene er oppdaterte til dagens standard, og har mange år igjen med bruk, forteller Barstad.
Prosjekt med sterk fokus på bærekraft
Viktige element for å oppnå stor grad av bærekraft er levetidsforlengelse for skipet, overhaling og reparasjon av eksisterende utstyr, installasjon av brukt utstyr og gjenbruk av interiør og møbler fra resirkulerte skip. Skipen var koblet til landstrøm fra fornybare kilder gjennom prosjektet.
- Det er også ei økonomisk oppside ved gjenbruk av utstyr for både rederi og verft, samtidig forbedrer det prosjektets miljøpåvirkning og fotavtrykk betydelig. Vi opplever en økende interesse for denne typen prosjekt i tillegg til hybridisering og andre energieffektive system som kan ettermonteres, forklarer Barstad.
Reaktivering og klassing
Innreidningen på skipene «Oceanicasub Vlll» og «Oceanicasub lX» er utvidet med ekstra kapasitet for mannskap, utvidet messe, møterom, gym og kontorfasiliteter. Green Yard Kleven har også bistått med reaktivering og klassing av skipene, som begge ble tatt ut av opplag og solgt fra to ulike rederier i forbindelse med prosjektet. Dokking av skipene har blitt utført hos dokkverft vi samarbeider med i området.
- Rederiet har uttrykt at de er svært godt fornøyd med samarbeidet mellom Green Yard Kleven, Marin Teknikk og DNV, samt nærheten man har til alle utstyrsleverandørene her i området i den maritime klyngen vår, sier Rickard K. Gjerde, Sales Director og Senior Naval Architect for Marin Teknikk.
Flyttet ombyggingene fra Brasil til Green Yard Kleven
Ombyggingene på de to skipene har vært like, og har blitt utført i nært samarbeid med skipsrederiet Oceanica og designer Marin Teknikk.
- Når Oceanica møtte oss sist sommer for å få tegnet om båtene de hadde kjøpt, så tenkte de i utgangspunktet å utføre sjølve ombyggingsjobbene i Brasil. Sett i lys av den korte tiden de hadde på å få utført arbeidet, samt utfordinger med logistikk av diverse utstyr, anbefalte vi på det sterkeste at prosjektene ble gjort på verft i Norge, forteller Rickard K. Gjerde.
Green Yard Kleven ble kontaktet, og etter kort tid var avtalene på plass.
-Verftet har vært fleksibelt og levert effektivt og særdeles godt utført arbeid etter avtalt tid og pris, forteller Gjerde.
Et tredje prosjekt for Oceanica
Green Yard Kleven har for tiden også et tredje prosjekt i arbeid for Oceanica, «Oceanicasub Xl», og ser fram til fortsatt godt samarbeid og flere prosjekt i tiden framover.
- Vi er stolte og glade for disse oppdragene – det har vært spennende å samarbeide med et rederi og et designselskap som har et bevisst fokus på bærekraft, avslutter Barstad.
Kilde: Pressemelding fra Green Yard Kleven
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.