Flere og flere bedrifter kjøper 3-D-printere
Selskaper innen ulike bransjer bruker prototyper laget på 3-D-printere til å presentere produktene sine.
- Alle som designer noe og har en viss størrelse på bedriften, skaffer seg nå 3D-printer. Noen bruker det til å lage ulike prototyper som kan presenteres for kunder, men det brukes også til å lage produkter det kun trengs noen få av, for eksempel spesialdesignede verktøy, sier ingeniør Yngve Hafting ved Universitetet i Oslo.
Haftings uttalelse understøttes av konsulentselskapet Wohlers Associates, som forteller at 3D-printermarkedet vokser raskere og raskere. I 2015 vil det globale salget nå 3,7 milliarder dollar (21,4 mrd. kroner), mener konsulentfirmaet.
I Norge selges det etterhvert 3-D-printere til bedrifter innen for mange bransjer. En av disse er Tronrud Ingineering på Hønefoss, som nettopp tatt i bruk en av Skandinavias første 3-D-metall-printere.
Ingeniør-bedriften tar oppdrag og utvikler produkter innen blant annet offshore-, medisin- og forsvarsindustrien, og den nye 3-D-maskinen skal hjelpe dem med å lage maskindeler og verktøy som er sterkere, lettere og som kan beveges raskere.